نگاهی به گروه های تروریستی حاضر در عراق

پرسش اساسی این است که چگونه داعش در اندک زمانی و چنین طوفانی مناطق زیادی از عراق را متصرف شده است؟ یک سازمان تروریستی چگونه توانسته است همچون یک ارتش مدرن به سرعت اینچنین عمل کند و دولت عراق نتواند جلوی پیشرفت روزانه ی آن را بگیرد؟ این شرایط پیش آمده بدون تردید برنامه ریزی شده می باشد و حمایت کامل تسلیحاتی و اطلاعاتی برخی دولت ها را با خود داشته است همچنانکه خیانت بخشی از ارتش عراق و برخی دولتمردان را نیز با خود همراه داشته است. در خبرها آمده بود که ارتش عراق از طریق کشف 160 عدد حافظه ی (USB) از توان تسلیحاتی،  پشتیبانی، اطلاعاتی و تعداد نفرات یاری دهنده ی داعش در دولت عراق اطلاعات کاملی بدست آورده است که با در اختیار قراردادن این اسناد به مسئولان آمریکایی موجب شگفتی آنان شده است.

جدای بر این باید این نکته را در نظر داشت به همانگونه که در سوریه تنها گروه تروریستی حاضر داعش نمی باشد، جنگ داخلی در عراق و کشتارهای هولناک ناشی شده از آن نیز نتیجه ی  حضور این گروه تروریستی به تنهایی نمی باشد. در گزارشی که توسط خبرنگار تلوزیون «العربی الجدید» نوشته شده است گروه ها و بخش های مختلف درگیر در جنگ داخلی عراق و تأثیر آنها بر مناسبات سیاسی و همچنین افکار عمومی عراق مورد بررسی قرار گرفته است.

1-شورای نظامی قبایل عراق:  این شورا از 78 قبیله ی مختلف در عراق تشکیل یافته است که دارای 41 گروه مسلح و ده هزار نیروی شبه نظامی می باشد که در شهرهای خالدیه، فلوجه و مناطق رمادی واقع در استان الانبار و همچنین استان های نینوا، دیاله و 43 درصد مساحت استان کرکوک و …. مستقر می باشند. جدای بر این نیروهای مسلح و سازمان یافته ی این شورا در چندین منطقه ی بغداد نیزحضور تأثیرگذاری دارند. این شورا دارای زرادخانه ی بزرگی از انواع سلاح های ارتش سابق عراق می باشد.

2-انصار اسلام:  این گروه دارای اندیشه های سلفی است که بنیان گذار آن یک روحانی کرد عراقی به نام «ملا کریکار» می باشد که پایگاه نخستین آن کوهستان های قندیل بوده است.در سال 2001 تشکیل شده است. پس از اشغال عراق، انصار اسلام به درون شهرهای عراق منتقل شد و پس از خروج ارتش آمریکا عملیات های نظامی خود را متوقف کرد اما به سازماندهی در استان های کرکوک و نینوا اقدام کرد که امروز در این مناطق دارای تأثیر فراوان می باشد. توانایی های این سازمان در کارهای اطلاعاتی می باشد و دارای پنج هزار عضو است.

3-ارتش مجاهدین:  این سازمان سنی مذهب بوده و دارای چهار هزار عضو می باشد که در شهرهای تکریت، فلوجه و بغداد و …. فعال می باشند. در جنگ سوریه بسیاری از اعضای آن به جبهه النصره پیوستند اما به هنگام آغاز درگیری ها در عراق، از سوریه فراخوانده شدند. از توانایی های این سازمان می توان به در اختیار داشتن تک تیراندازهای حرفه ای اشاره کرد. این سازمان نیز دارای یک زرادخانه ی موشکی است.

4-ارتش اسلامی:  سومین واحد نظامی پس از شورای قبایل و داعش است که در مناطق مختلف عراق توانایی تأثیرگذاری دارد. این سازمان در سال 2004 تشکیل شده است. ارتش اسلامی سازمان یافته از نیروهای ملی و اسلام گرا می باشد که پیش از خروج نیروهای آمریکا، چندین بار موفق به انجام عملیات های سهمگین علیه ارتش آمریکا شد که حتی یکی از پایگاه های نظامی آمریکا را به طور کامل نابود کرد. نیروهای این سازمان در استان های نینوا و صلاح الدین و همچنین بغداد دارای قدرت هستند و تخصص انها در جنگ های تن به تن و خیابانی و همچنین جنگیدن در مناطق بیابانی می باشد. این سازمان دارای یک شبکه ی اطلاعاتی نیرومند است که در زمان حضور ارتش آمریکا به یگان های آن نفوذ کرده تا توانسته باشد چندین عملیات تأثیرگذار علیه نیروهای آمریکا را به انجام برساند.

5-گردان های انقلاب قرن بیستم:  در بغداد شکل گرفته است و نام آن برگرفته از انقلاب مردم عراق علیه استعمار انگلیس بوده است. دارای رویکردی میهنی می باشد و چندهزار نیروی عملیاتی و هوادار دارد. در سال 2006 چندین عملیات علیه نیروهای آمریکایی به انجام رسانده است و با برخی شخصیت های شیعه اما مخالف با دولت عراق در ارتباط می باشد. در بغداد و همچنین استان های صلاح الدین و الانبار دارای تأثیر می باشد. تخصص این سازمان در مین گذاری و عملیات های سریع با تأثیر بالا است. در روزهای اخیر این سازمان توانسته سه شهر در اطراف عراق را به کنترل خود درآورد.

6-ارتش طریقت نقشبندی:  این سازمان را اعضای سابق حزب بعث به رهبری عزت ابراهیم الدوری معاون صدام و نیروهای اسلامی وابسته به اخوان المسلمین تشکیل داده اند. استان های کرکوک و نینوا و بخش هایی از بغداد حوزه ی فعالیت های این سازمان می باشد. پس از گشوده شدن موصل بخشی از مدیریت شهر بر عهده ی این گروه است. دارای چندهزار عضو هست و توانایی تولید موشک با برد 25 تا 30 کیلومتر را دارا می باشد. این گروه در سال 2011 به هنگام بازدید دبیرکل سازمان ملل از عراق و در حین برگزاری کنفرانس مطبوعاتی بان کی مون و مالکی موفق به انجام عملیات شد. این سازمان صرفا نظامی بوده و سازماندهی آن مبتنی بر شیوه های ارتش منحل شده ی بعث است.

7-داعش:  تشکیل دهنده ی این سازمان القاعده ی عراق و گروه تروریستی دیگری می باشند. داعش در بسیاری از مناطق عراق دارای حوزه ی نفوذ است و  سازماندهی بسیار منظم و مستحکم برخوردار می باشد. دارای 15 تا 22 هزار نیروی جنگجو در سرتاسر عراق است. یکی از گردان های داعش با نام «ابی دجانه انصاری»  سه هزار نیروی انتحاری دارا می باشد. داعش سازمانی بین المللی است که بومی عراق بوده و اکثریت اعضایش عراقی هستند اما از یمن، مصر، سوریه و کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و شمال آفریقا عضو دارد. داعش در میان دیگر گروه های تروریستی عراق دارای قدرت نظامی بسیار بالاتری می باشد و به خشونت معروف است. معمولا مسئولیت عملیات های دیگر سازمان ها را بر عهده می گیرد . موسسه فرقان پوشش خبری و تصویری این سازمان را بر عهده دارد که دارای هفت سایت اینترنتی بوده و فیلم های عملیات های داعش توسط این موسسه در فضای مجازی منتشر می شود.

8-اتاق عملیات:  سازمان های یاد شده در یک اتاق عملیات مشترک با یکدیگر همکاری دارند. این اتاق میدان رزم در استان های شمالی، غربی و میانی عراق را هماهنگ می کند.

بنابراین روشن می باشد جدای بر حمایت های دولت های تروریست پروری مانندعربستان و پاکستان و همچنین ترکیه در جهت تقویت بنیادگرایی که بیشتر سرزمین های شیعه را هدف خود قرار داده است، بسیاری از این سازمان های تروریستی واقع در عراق پس از اشغال نظامی این کشور به دست آمریکا و انگلستان تشکیل شده اند تا مشخص شود چنین رویکردی به همانگونه که در افغانستان نتیجه ای به بار نداده است، در عراق نیز موجب آزاد شدن نیروهای تندروی اسلامی و تروریست شده است تا نه تنها آزادی و دموکراسی به بار ننشیند بلکه با حضور این عناصر خشونت طلب و سازمان یافته ی مسلح امنیت منطقه ی بزرگی در خاورمیانه با خطری جدی مواجه شود. تأثیرمخرب  آزاد شدن چنین نیروهایی امروز در سوریه آشکار است تا این کشور را ویرانه ای بیشتر نبینیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *