تصویب کلیات قانون جدید احزاب در مجلس

نمایندگان مجلس با کلیات طرحی برای تغییر قانون  «فعالیت احزاب، انجمن‌های صنفی و انجمن‌های اقلیت های دینی» موافقت کردند.

IMG11385842

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» در جلسه روز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۳ مجلس، با ۱۷۱ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر به تصویب رسید.

« طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه ‌های سیاسی» در صورت تصویب نهایی جایگزین  قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی و اقلیت‌های دینی شناخته شده و گروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۶۰» می‌شود.

به گزارش سایت مرکز پژوهش‌های مجلس در مصوبه نهایی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، احزاب در پیش‌نویس قانون جدید به دو دسته احزاب ملی و استانی تقسیم شده‌اند. در این پیش‌نویس همچنین تاسیس هر گونه شعبه یا دفتر برای احزاب در خارج از کشور ممنوع شده است.

در صورت تصویب نهایی طرح نمایندگان مجلس احزابی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، موظفند ظرف یک سال وضعیت خود را با شرایط مندرج در این قانون تطبیق دهند.

براساس این طرح در طول این مدت فعالیت این احزاب قانونی است اما در صورت اعلام قطعی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر منطبق نشدن شرایط احزاب با قانون جدید، پروانه فعالیت این احزاب لغو می‌شود.

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس، به جزئیات طرح نمایندگان مجلس اشاره کرده و یادآور شد: « برخی‌ها برای تشکیل حزب موفق به اخذ پروانه تأسیس می‌شوند اما باید توجه داشت که حداقل باید ۳۰۰ نفر در مدت ۹ ماه در حزب عضو شوند تا حزب بتواند فعالیت رسمی خود را شروع کند.»

براساس ماده ۱ طرح نمایندگان مجلس حزب می‌تواند تحت عناوین دیگری مانند گروه، جمعیت، انجمن، جامعه، مجمع، سازمان سیاسی فعالیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *