پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران تا چهار سال به سپاه سپرده شد

 شهرداری تهران در تاریخ دوم خردادماه سال جاری با قرارگاه خاتم‌الانبیاء تفاهم‌نامه‌ای 20 هزار میلیارد تومانی منعقد کرده تا بخش اعظمی از پروژه‌های عمرانی شهر یا به نوعی کل این پروژه‌ها توسط سپاه انجام شود و این امر زمینه اعتراض تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل انحصاری شدن انعقاد قراردادهای پروژه‌های عمرانی پایتخت و نیز به دلیل بی‌اطلاعیشان از ماجرا به همراه داشت.

 به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از ایسنا، غلامرضا انصاری – عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران امروز در جریان هفتاد و نهمین در جمع خبرنگاران و در مورد جزییات این تفاهم‌نامه که اعضای شورای شهر روز گذشته پس از انتشار آن در برخی رسانه‌ها از آن مطلع شده‌اند، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در تاریخ دوم خردادماه سال جاری منعقد شده و اعضای شورای شهر پایتخت نسبت به آن بی‌اطلاع بودند و روز گذشته از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شدند.

وی ادامه داد: از شهردار تهران درخواست کرده‌ایم که توضیحات خود را در این خصوص ارائه کنند و تعدادی از اعضای شورای شهر در تذکری به صورت مکتوب که به امضای آنها رسیده است، از آقای قالیباف خواستار پاسخگویی در این زمینه بوده‌اند. به گفته انصاری قرار بر این است که شهردار تهران، توضیحات خود را در جلسه شورای شهر تهران ارائه کند و در صورتی که اعضا نسبت به آن قانع نشدند، با ادامه روند تذکر موضوع را پیگیری کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در مورد قانونی بودن این تفاهم‌نامه تصریح کرد: قطعا وقتی چنین تصمیمی گرفته می‌شود، باید نظر اعضای شورا نیز مدنظر قرار گیرد اما اگر نخواهیم این موضوع را غیرقانونی بدانیم می‌توانیم بگوییم که عرفی نیست. وی در پاسخ به اینکه آیا شورای شهر می‌تواند تفاهم‌نامه 20 هزار تومانی فیمابین شهرداری و سپاه را فسخ کند، گفت: شورا می‌تواند موضوع فسخ را انجام دهد.

انصاری در مورد جزییات این تفاهم‌نامه تصریح کرد: قرار است 10 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 10 هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقدی از طریق تهاتر به سپاه تعلق گیرد اما بحث موضوع غیرنقدی تفاهم‌نامه تبعات زیادی به همراه خواهد داشت. در بحث تهاتر مشکلاتی وجود دارد، همانطور که در قرارداد بابک زنجانی هم این موضوع مشاهده و تخلفات عدیده‌ای انجام شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: باید رقابت و توسعه بخش‌های خصوصی در سطح شهر تهران مدنظر قرار گیرد وقطعا شورای شهر اجازه نخواهد داد خارج از برنامه پنج ساله فعالیتی انجام شود، چراکه بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده پروژه‌ها مدنظر است و این موضوع تنها با ایجاد رقابت قابل اجراست.

انصاری ضمن قدردانی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پاسخ به اینکه امکان طرح سوال از شهردار تهران به دلیل این تفاهم‌نامه وجود دارد یا خیر، گفت: امیدواریم این موضوع به طرح سوال از شهردار نینجامد اما تذکری که ارائه شده است، به دلیل این است که نباید هیچ کاری به صورت انحصاری واگذار شود و اگر جایی احتمال تخلف وجود دارد، باید تذکر داد.

از سوی دیگر احمد دنیامالی – رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص این موضوع و در جمع عده‌ای از خبرنگاران گفت: این موضوع یک تفاهم‌نامه است و شهرداری مجاز است با مجموعه‌ای در چارچوب وضعیت خود تفاهم‌نامه داشته باشد و قرارداد خاتم‌الانبیاء با شهرداری توافق کردند که تأمین منابع مالی را انجام داده و در بخش‌های تأمین تجهیزات و پروژه‌ها اقدام کنند.

وی افزود: امروز صبح از شهردار تهران سوالی در این زمینه پرسیدم که آقای قالیباف تاکید داشتند پروژه‌ها اکران عمومی شده و به مناقصه گذاشته می‌شوند. رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه مناقصه شرایطی را دارد، گفت: در مناقصه‌ها باید توان اجرایی پیمانکاران احراز شود و برای شهرداری نیز هر مجموعه‌ای که بتواند تأمین منابع مالی داشته باشد، در اولویت است.

دنیامالی در پاسخ به اینکه آیا نسبت قراردادهای منعقد شده میان سپاه و شهرداری تهران در دوره حضور شما در شهرداری تهران به این میزان که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، یا خیر، تصریح کرد: در زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد تفاهم‌نامه‌ای وجود داشت که سپاه بخشی از پروژه‌ها را از طریق قرارگاه خاتم انجام دهد و امروزه قرارگاه خاتم یکی از توانمندترین مجموعه‌های مهندسی در کشور است. وی با تصریح اینکه تفاهم‌نامه‌ میان شهرداری و سپاه در این زمینه کاملا قانونی است، گفت: این قرارداد پنج ساله است و اگر بتوانیم سالانه سه تا 4 هزار میلیارد تومان را به منابع شهر اضافه کنیم، بسیار مطلوب است.

همچنین ابوالفضل قناعتی دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در جمع عده‌ای از خبرنگاران اظهار کرد: باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود چراکه برخی پروژه‌ها هستند که پیمانکارانش باید بنیه مالی قوی داشته باشند و یا اینکه زمانی طرحی توسط یک پیمانکار با موفقیت انجام می‌شود چرا باید ریسک کنند به پیمانکار دیگری واگذارند.

قناعتی در پاسخ به اینکه علت بی‌اطلاعی اعضای شورای شهر نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه 20 هزار میلیارد تومانی میان سپاه و شهرداری تهران چیست، تصریح کرد: این یک ایراد است و ما هم دیروز متوجه چنین تفاهمی شدیم و باید این موضوع در شورا مطرح می‌شد، هرچند قانون به شهرداری اجازه داده است چنین فعالیت‌هایی را با رقم‌های مختلف داشته باشد اما خوب بود که این موضوع به شورا اطلاع داده می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *