کاهش تولید نفت ایران و عراق بر اساس گزارش اوپک

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن روزانه تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ بشکه کاهش یافته است.

download (1)

بر اساس این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای که روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه در سایت رسمی اوپک منتشر شد، تولید روزانه نفت خام ایران هم اکنون روزانه دو میلیون و ۷۳۱ هزار بشکه است.

این رقم در مقایسه با تولید نفت ایران در سال‌های قبل از تحریم‌های غرب، روزانه یک میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد.

گزارش‌های خبرگزاری رویترز و آژانس بین المللی انرژی حاکی از افزایش حدود ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در شش اول سال جاری میلادی است که بیشتر به خاطر افزایش صادرات میعانات گازی و ذخیره نفت روی آب ایران انجام شده است.

آمارهای اوپک نیز نشان می‌دهد که تولید نفت خام ایران نسبت به متوسط تولید نفت سال ۲۰۱۳ تنها ۴۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه مه ۲ دلار و ۵ سنت به ازای هر بشکه افزایش یافته است و کلا متوسط قیمت نفت سبد اوپک ۲ دلار و ۴۵ سنت افزایش نشان می‌دهد.

کل تولید نفت اوپک در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن روزانه حدود ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به رقم ۲۹ میلیون و ۷۰۱ هزار بشکه در روز سقوط کرده است، علت امر بیشتر به خاطر کاهش ۱۷۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت عراق است، اگرچه برخی از اعضای اوپک مانند عربستان با افزایش تولید خود مانع از افت بیشتر تولید نفت اوپک شده‌اند.

اوپک در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری روزانه یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه و در سال آینده یک میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه افزایش یابد، اما این افزایش از طریق نفت اوپک تامین نخواهد شد.

این سازمان جهانی می‌گوید که تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سال جاری روزانه یک میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که این رقم حتی بیشتر از رقم افزایش تقاضای جهانی برای نفت است.

برای سال ۲۰۱۵ نیز انتظار می‌رود که افزایش تولید نفت کشورهای غیر اوپک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد که باز هم بیشتر از رشد تقاضای جهانی است.

بر اساس این گزارش، نیاز به نفت اوپک در سال جاری حتی روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز سقوط خواهد کرد.

تولید نفت ۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته نسبت به متوسط تولید سال ۲۰۱۳ روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. این کاهش بیشتر به خاطر افت تولید روزانه نفت لیبی از حدود یک و نیم میلیون بشکه به ۲۲۰ هزار بشکه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *