وزیر خارجه انگلیس استعفا داد

ویلیام هیگ در صفحه توییتر خود اعلام کرد که از سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه انگلیس استعفا می‌کند.

 epa-119

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از ایسنا ، ویلیام هیگ در صفحه توییتر خود (https://twitter.comWilliamJHague) نوشت: من امشب پس از چهار سال از سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه انگلیس استعفا می‌دهم تا در سمت رییس مجلس عوام انگلیس خدمت کنم.

وی ادامه داد: پس از 26 سال عضویت در پارلمان، در انتخابات پارلمانی مه 2015 کاندید نخواهم شد. هیگ همچنین اعلام کرد: نقش رهبر مجلس به این معناست که من فعالیت سیاسی را همانطور که آغاز کردم، به پایان می‌رسانم. وی تصریح کرد: از مه 2015 به بعد و پس از دوره‌ای طولانی حضور در عرصه سیاست، می‌خواهم سراغ چیزهای دیگری بروم که همواره خواسته‌ام. جایگزینی در سیاست خوب است و گرفتن یک پست به خودی خود یک هدف نیست.

وی همچنین اعلام کرد که به عنوان نماینده ویژه نخست‌وزیر، رهبری کمپین انگلیسی مبارزه با خشونت‌های جنسی را بر عهده خواهد گرفت. هیگ گفت: خیلی خوشحالم که بتوانم به عنوان رهبر مجلس عوام خدمت کنم و در سراسر کشور برای نامزدهای محافظه‌کار مبارزه کنم. وی گفت که بعد از انتخابات به کار نوشتن باز خواهد گشت اما همچنان فعالانه به حمایت از حزب محافظه‌کار و کمپین در مورد مسائل بین‌المللی که برایش مهم است، ادامه خواهد داد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس امروز (سه‌شنبه) رییس جدید دستگاه دیپلماسی این کشور را معرفی خواهد کرد. روزنامه گاردین نیز در گزارش خود از فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس به عنوان اصلی‌ترین گزینه برای تصدی سمت وزارت امور خارجه انگلیس یاد کرد.

ویلیام جفرسون هیگ متولد 26 مارس 1961 و از اعضای حزب محافظه‌کار است. وی در سال های 1997 تا 2001 رهبری این حزب را برعهده داشت. ویلیام هیگ که اکنون ۵۳ سال دارد، در سال ۲۰۱۰ همزمان با پیروزی محافظه‌کاران وزیر خارجه شد.

همزمان با ترمیم کابینه دولت انگلیس، ویلیام هیگ تصمیم گرفته است از مقام خود کناره‌گیری کند تا رهبری مجلس عوام را به عهده گیرد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت: «ویلیام هیگ برای یک نسل یکی از چراغ‌های روشن و ممتاز حزب محافظه‌کار بود، حزب را رهبری کرده و در دو کابینه خدمت کرده است. او نه تنها یک وزیر خارجه تراز اول بوده بلکه یکی از معتمدان نزدیک من، یک مشاور خردمند و یک دوست درجه یک است.» کامرون گفت که ویلیام هیگ در دوره باقی مانده تا انتخابات عملا معاون سیاسی وی خواهد بود تا از پیروزی کامل محافظه‌کاران اطمینان حاصل شود.

منابع دولتی انگلیس به رسانه‌ها گفته‌اند که هیگ در صورتی که می‌خواست می‌توانست در پست خود باقی بماند. تصمیم وی برای کناره‌گیری به عنوان وزیر خارجه به فاصله کوتاهی پس از آن که کنت کلارک از اعضای قدیمی حزب محافظه‌کار تصمیم گرفت کابینه را ترک کند، گرفته شد.

کامرون برای آخرین بار پیش از انتخابات در حال ترمیم کابینه است. شماری از دیگر وزرای کابینه انگلیس هم پست خود را ترک کرده‌اند. اوون پاترسون، دومینیک گریو، دیوید ویلتز، دامیان گرین و دیوید جونز، پنج وزیر دیگری هستند که از کابینه کنار گذاشته شده‌اند.

رسانه‌های انگلیسی گزارش می‌دهند که کامرون پیش از انتخابات سال آینده خواهان جایگزینی بعضی از اعضای سالخورده کابینه با زنان و مردان جوانتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *