نیمی از ‌زعفران ایران به نام اسپانیا و امارات صادر می‌شود

یک عضو شورای ملی زعفران می‌گوید‌ حدود ۵۰ درصد از محصول زعفران ایران پس از صادر شدن به اسپانیا و امارات متحده عربی مجددا بسته‌بندی و با نام این دو کشور روانه بازارهای اروپایی وآمریکایی می‌شود.

0,,6221807_4,00
به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسپانیا طلای سرخ ایران را کیلویی ۲۰۰۰ دلار می‌خرد و آن را پس از بسته‌بندی مجدد به دو برابر قیمت در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند.

اسپانیا به عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران

نایب رئیس‌ شورای ملی زعفران ایران، محسن احتشام، گفت که اسپانیایی‌ها سالانه حداقل بیش از ۵۰ تن زعفران وارد می‌کنند و تحت عنوان‌ نشان‌های تجاری خودشان به فروش می‌رسانند.

وی گفت امروزه تولید زعفران اسپانیا به یک تن هم نمی‌رسد. احتشام افزود که این کشور اروپایی در ۳۰ سال گذشته از تولیدکنندگان بوده ولی با بالا رفتن قیمت تمام‌شده، استراتژی خود را تغییر داده و به نشان‌سازی در این تجارت روی آورده و می‌خواهد زعفران را با نام اسپانیا به جهان معرفی کند.

عامل هزینه‌ حمل و نقل

صادرکنندگان زعفران برای صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های ریز متحمل هزینه‌های چندین برابری حمل‌ونقل می‌شوند.

به عنوان مثال اگر ۱۰ کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های ریز صادر شود وزن آن با توجه به نوع بسته بندی به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد و در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل برای صادرکنندگان چندین برابر می‌شود.
در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۳، ایران حدود یک تن زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم، یازده تن در بسته‌بندی‌های بین ۱۰ تا ۳۰ گرم و حدود هشت تن در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم صادر کرده است.

آمار نشان می‌دهد که به غیر از صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم، مابقی حجم‌ها قابلیت بسته بندی مجدد را دارند.

رقبای جدید ایران در صنعت زعفران

رقبای جدیدی از جمله یونان، مراکش، ترکیه و هند در زمینه تولید و تجارت زعفران فعال شده‌اند. چین با روش‌های گلخانه‌ای به تولید زعفران روی آورده ‌است.

افغانستانی‌ها نیز از طریق انتقال غیرقانونی پیازهای زعفران از ایران اقدام به کشت این محصول می‌کنند و به نظر می‌رسد در آینده رقبای جدی ایران در صنعت زعفران، چین و افغانستان باشند.

صادرات زعفران به برخی کشورها از جمله بحرین، عربستان، کویت، قطر، ایتالیا و فرانسه به صورت مستقیم مصرف می‌شود و در برخی دیگر از کشورها مانند چین پس از فرآوری شدن، مجددا صادر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *