سازمان هواشناسی: پارازيت ها مانع پيش بينی توفان تهران شد

سازمان هواشناسی ايران در گزارشی به مجلس اعلام کرد که به دليل پارازيت‌ها نتوانسته توفان خرداد ماه در تهران را پيش‌بينی کند.

56D46A5B-65E4-419F-BBE3-6C7C3BAA4138_w640_r1_s_cx0_cy12_cw0 (1)

يکی از مديران سازمان هواشناسی نيز می گويد که اين سازمان قبل از وقوع توفان تاثير پارازيت‌ها در تشخيص پديده هواشناسی را به سازمان های ديربط اطلاع داده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، احد وظيفه،مديرپيش‌بينی هشدار سريع سازمان هواشناسی ايران، سه شنبه، ۳۱ تير ۱۳۹۳ گفت: «تاثير پارازيت‌ها در تشخيص پديده هواشناسی را قبل از وقوع توفان به سازمان‌های ذيربط اطلاع داده بوديم.»

آقای وظيفه اضافه کرد: «نويز احتمالا ناشی از تلفن‌های بی‌سيم و يا فرکانس‌های ديگری که به صورت غيرمجاز وارد فرکانس رادار ما شده است، انعکاس‌هايی را در شبکه راداری هواشناسی ايجاد کرد که باعث بروز اختلال در تصوير رادار شد.»

مديرپيش‌بينی هشدار سريع هواشناسی در ادامه تاکيد کرد: «در گزارش علمی که به مجلس ارائه شد، اين دليل را عنوان کرديم چراکه به دليل وجود اين اختلال، امکان تشخيص پديده هواشناسی و غيرهواشناسی بسيار دشوار بود.»

روزنامه اعتماد،نيز در شماره امروز خود با اشاره به  گزارش سازمان هواشناسی به کميسيون کشاورزی مجلس، خبر داد که بر اساس اين گزارش پارازيت ها دليل اصلی پيش بينی نکردن توفان تهران توسط اين سازمان بوده است.

به گزارش اين روزنامه محمدمهدی برومندی، سخنگوی کميسيون کشاورزی مجلس، با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی گفت که « در سال‌های اخير، ميدان ديد رادار تهران و برخی ديگر از شهرها به دليل نويزهای الکترومغناطيسی (آلودگی صوتی يا سيگنالی) ناشی از منابع مختلف، بسيار محدود شده. »

به گفته آقای برومندی، غالبا تصاوير توليد شده توسط رادارهای هواشناسی با نويز‌هايی همراه است.

پس از وقوع توفان شديد در شهر تهران در خرداد ماه ۱۳۹۳ انتقادهايی از سازمان هواشناسی به دليل پيش بينی نکردن اين طوفان مطرح شد.

سکينه عمرانی، عضو کميسيون کشاورزی مجلس، اما معتقد است که « سازمان هواشناسی با توجه به نويزهای موجود در هوا و اختلال در دستگاه‌های آن چندان مقصرنيست، اما درمورد تاخير در اطلاع‌رسانی مقصر بوده و بايد پاسخگو باشد. »

علی سپهری راد، معاون سازمان تنظيم مقررات راديويی وزارت مخابرات ايران، نظريه مزاحمت نويزهای موجود درهوا را رد کرد و افزود: «نويزها همان امواج الکترومغناطيسی  هستند که برای يک بخش يا گروهی از کابران مفيدند و برای بخش ديگر از آنها ممکن است مشکل و تداخل ايجاد کنند. »

آقای سپهری راد  با بيان اينکه تمامی فرکانس‌های مورد استفاده در ايران، مطابق با استانداردهای جهانی است افزود: «اين فرکانس‌ها به گونه‌يی تعيين شده که با هيچ يک از سيستم‌های الکترونيکی تداخل نداشته باشد.»

وی در عين حال تائيد کردکه « برخی امواج از سوی برخی از سازمان ‌های خاص مورد استفاده قرارمی گيرد که می‌تواند برای ساير دستگاه‌ها نويز ايجاد کند. »
معاون سازمان تنظيم مقررات راديويی ، خبر داد که اين سازمان بارها نسبت به استفاده از اين امواج اعتراض کرده‌است.

در سالهای گذشته بحث های مختلفی درباره تاثيرات پارازيت ها مطرح شده است.حسن قاضی زاده هاشمی،وزير بهداشت ايران ، سال گذشته از تحقيق در مورد آثار بهداشتی و تاثير ارسال پارازيت بر سلامت افراد خبر داد.

حسينعلی شهرياری، رئيس کميسيون بهداشت مجلس، شهريور ماه سال ۱۳۹۱ ، گفته بود که  وزارت ارتباطات و نمايندگان مجلس از منشاء صدور پارازيت ها اطلاع دارند ولی نمی خواهند بيان کنند.
مراجع رسمی ايران تاکنون  منشا اصلی پارازيت‌‌ها را اعلام نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *