ایران هفتمین سال پیاپی با خشکسالی را می گذراند

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در یک نشست خبری به تشریح وضعیت نامساعد آب و هوای کشور پرداخت. او از ادامه خشکسالی در ایران خبر داد و گفت امسال میزان بارندگی از سال گذشته کمتر خواهد بود.

محمد حاج‌رسولی روز دوشنبه (۳۰ تیر/ ۲۱ ژوئیه) در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ارائه آماری از میزان بارندگی در سال آبی جاری، وضعیت منابع آبی کشور را نامطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این نشست گفت، میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۱۶ میلی‌متر بوده و با توجه به پیش‌بینی‌ها، انتظار افزایش بیش از دو تا سه میلی‌متر تا پایان سال آبی جاری نیست.

برای هفتمین سال پیاپی میزان بارندگی در ایران از میانگین درازمدت کمتر است و امسال وضعیت از سال گذشته نیز بحرانی‌تر ارزیابی می‌شود.

امسال خشک‌تر از پارسال

به گفته‌ی حاج‌رسولی، امسال بارش‌های جوی در مقایسه با سال آبی گذشته پنج درصد و در مقایسه با درازمدت هشت درصد کاهش یافته است.

بنابر این گزارش بیشترین کاهش بارندگی با ۳۶ درصد مربوط به استان سمنان است. در استان‌های خراسان رضوی و تهران نیز میزان بارندگی به نسبت سال آبی گذشته ۳۰ درصد کمتر گزارش شده است.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران (آبفا) چندی پیش گفته بود، در ۳۰ سال گذشته کاهش بارندگی در کشور بی‌سابقه بوده به طوری که سال به سال بر این محدودیت‌ها افزوده شده و امسال با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.
شاهین پاک‌روح می‌افزاید ۵۱۷ شهر ایران در وضعیت “تنش آبی” قرار دارند. در این حالت میزان تامین و توزیع آب یکسان است و آبی برای ذخیره‌سازی باقی نمی‌ماند.
حاج‌رسولی می‌گوید میزان آب ورودی به ذخیره‌گاه سدهای ایران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) نسبت به سال آبی گذشته ۶ درصد کاهش یافته و به ۳۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. این وضعیت برخی از کلان‌شهرها را با خطر جیره‌بندی آب روبرو کرده است.
خشکسالی، بهانه توجیه سوءمدیریت‌ها
مصرف بی‌رویه و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی از دیگر چالش‌های کشورهای کم‌آبی چون ایران ارزیابی می‌شود.
چنانکه مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید تعداد کل چاه‌های این کشور در سال‌های ۶۳ و ۶۴ حدود ۱۶۴ هزار حلقه بوده در حالی که این تعداد اکنون بیش از چهار و نیم برابر افزایش یافته و به ۷۶۰ هزار حلقه رسیده است.
یکی دیگر از معضلات ایران کمبود زیرساخت‌های لازم برای مهار روان‌آب‌ها و استفاده بهینه از این منابع است.
حاج‌رسولی اعتراف می‌کند: «با احتساب ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی در کشور، ۴۱۰ میلیارد مترمکعب روان‌آب ایجاد می‌شود که از این مقدار ۷۰ تا ۷۵ درصد تبخیر و تنها بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به آب تجدیدشونده تبدیل می‌شود.»
پرویز کردوانی، استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه، ۱۸ تیر به خبرگزاری مهر گفته است: «خشکسالی بهانه‌ای شده تا مسئولان سوءمدیریت منابع آب را با آن توجیه کنند.»
کردوانی گفت: «آنچه که مسلم است خشکسالی‌های ناشی از سوءمدیریت منابع آب در کشور حاکم شده و ظرف ۲۰ سال آینده امکان ندارد که وضعیت هیچ یک از استان‌های کشور به ویژه تهران از نظر منابع آبی بهبود یابد.»
این استاد دانشگاه معتقد است، گر چه مسئولان منابع آب بسیاری از شهرها و استان‌های اطراف را برای پایتخت هزینه کردند و موجب خشکسالی در این مناطق شدند “تهران ظرف دو سال آینده حتما با قطع و جیره‌بندی آب دست و پنجه نرم خواهد کرد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *