تحریم‌های جدیدی علیه روسیه توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه و جدایی‌طلبان اوکراین مقرر کرد. این تحریم‌ها بر عرصه اقتصادی روسیه تاثیر خواهند گذاشت. شورای امنیت ملی اوکراین نیز اعلام کرد که دو جت جنگی این کشور توسط روسیه سرنگون شده‌اند.

0,,17666387_303,00

نمایندگان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ۲ مرداد در بروکسل گرد آمدند تا درباره‌ی گسترش لیست تحریمی موجود علیه روسیه تصمیم بگیرند. قرار بود در کنار افرادی که مسئول بحران اوکراین به شمار می‌روند، شرکت‌هایی نیز به این لیست افزوده شوند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر ممنوعیت سفر ۱۵ نفر دیگر به این کشورها و مسدود کردن حساب‌های بانکی آنها به توافق رسیدند. همچنین برای نخستین بار نام ۱۸ سازمان و شرکت در لیست سیاه اتحادیه اروپا وارد شد.

پیش از این اتحادیه اروپا نام ۷۲ شهروند اوکراینی و روس را در لیست تحریمی خود وارد کرده بود.

انتظار می‌رود که گام بعدی روز جمعه، ۳ مرداد برداشته شود؛ اسامی جدید در صفحه رسمی اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد و بدین ترتیب تحریم علیه این عده به اجرا درمی‌اید.

آینده تحریم‌ها علیه روسیه

گفته شده که اقدامات تحریمی علیه روسیه به آنچه امروز پنج‌شنبه مقرر شده است، محدود نخواهد شد. به گفته‌ی تحلیل‌گران، بحث پیچیده‌ای درباره تحریم‌های جدید علیه “اقتصاد روسیه” جریان خواهد یافت. این تحریم‌ها به مثابه واکنش به فاجعه هواپیمای مسافری مالزی MH17 بر فراز شرق اوکراین اتخاذ شده است، که به عقیده غرب توسط نیروهای زیر حمایت روسیه سقوط کرده است.

اعمال چنین تحریمی مستلزم آن است که اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا با آن موافق باشند. چند کشور اروپایی نسبت به گذار از اقدامات تنبیهی علیه اشخاص به تحریم سراسری اقتصاد روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند. روسیه برای برخی از کشورهای اروپایی یک شریک تجاری مهم و بزرگترین تامین‌کننده‌ی انرژی است.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادهایی را در زمینه محدود کردن معاملات با روسیه تنظیم کرده است. این پیشنهادها از جمله فن‌آوری‌های کلیدی مربوط به عرصه انرژی، خرید و فروش تسلیحاتی و تولیداتی که هم مصرف نظامی و هم غیرنظامی می‌توانند داشته باشند را در بر می‌گیرند.

افزون بر این، با این تحریم‌ها ممکن است از دسترسی شرکت‌های روسی به بازارهای مالی اروپا جلوگیری شود. به گزارش روزنامه “فایننشال تایمز”، بیش از هر چیز هدف آن است که تامین مالی بانک‌هایی دشوار گردد که دست کم ۵۰ درصد سهام آن‌ها متعلق به دولت روسیه است.

هنوز روشن نیست که این دسته از تحریم‌ها چه هنگام تصویب و اجرا شوند. یک دیپلمات اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر نمی‌کنم امروز تصمیمی نهایی در این مورد گرفته شود.» به گفته این دیپلمات، تصمیم‌گیری در این مورد چند روز طول خواهد کشید.
قرار است روز سه‌شنبه آینده، ۷ مرداد نیز نمایندگان اتحادیه اروپا در نشستی در این باره به رایزنی بپردازند. همچنین پیش‌بینی می‌شود با وجود این که بسیاری از سیاستمداران در تعطیلات تابستان به سر می‌برند، اجلاسی ویژه با شرکت رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره تحریم اقتصاد روسیه برگزار شود.
«دو جت جنگی توسط روسیه سرنگون شده‌اند»
در این میان رسانه‌ها به نقل از رهبری دولت اوکراین خبر می‌دهند که دو جت جنگی این کشور که روز چهارشنبه، ۱ مرداد در شرق اوکراین سرنگون شده بودند به احتمال بر اثر شلیک موشک از سوی روسیه سقوط کرده‌اند.
شورای امنیت ملی اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «طبق اطلاعاتی که در حال حاضر در دست داریم، موشک‌ها از خاک روسیه شلیک شده‌اند.»
روز چهارشنبه یک سخنگوی پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرده بود که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه دو جت جنگی ارتش اوکراین را با شلیک موشک سرنگون کردند. یک فرمانده شورشیان نیز در مصاحبه با رسانه‌های روسی خبر سرنگونی جت‌های اوکراینی را تایید کرده و گفته بود که جت‌های جنگنده با پرتاب موشک‌های ضد هوایی قابل حمل “من پاد” سرنگون شده‌اند.
اما سخنگوی شورای امنیت ملی اوکراین گفت که دو جت جنگی هنگام اصابت موشک در ارتفاع ۵ هزار و ۲۰۰ متری بوده‌اند. این سخنگو افزود: «شلیک به این دو جت کاملا حرفه‌ای صورت گرفته و تروریست‌ها چنین متخصصانی ندارند.» منظور این سخنگو از “تروریست‌ها” جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین است.
روسیه از آمریکا و اوکراین مدرک شلیک به MH17 را می‌خواهد
همچنین آمریکا اعلام کرده است شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهند جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شلیک به هواپیمای مسافری مالزی MH17 شرکت داشته‌اند. روسیه از آمریکا و اوکراین خواسته است که مدارک خود را در اثبات این قضیه عرضه کنند.
معاون وزیر دفاع روسیه، آناتولی آنتونف، خواستار روشن شدن موضوع شده است. آنتونف در تلویزیون روسیه گفت مدام گفته می‌شود سرویس‌های امنیتی آمریکا و تصاویر ماهواره‌ای اطلاعاتی در این زمینه در دست دارند، اما مدرکی تا کنون ارائه نشده است.
کارشناسان آمریکایی گفته‌اند که تصاویری ماهواره‌ای در اختیار دارند که نشان می‌دهد یک موشک از شرق اوکراین پرتاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *