تعطیلی چندین سفارتخانه در پی درگیری‌های خونین در لیبی

درگیری‌ها خونینی در لیبی در جریان است. بسیاری از کشورها سفارت‌خانه‌های خود را در این کشور تعطیل کرده‌اند. آلمان از شهروندانش خواسته به سرعت خاک لیبی را ترک کنند. در درگیری‌های در بنغازی دست‌کم ۳۸ نفر کشته شدند.

0,,17811220_303,00

شبه‌نظامیان گروه‌های گوناگون در طرابلس پایتخت لیبی نبرد شدیدی را با هم آغاز کرده‌اند. وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که در پی این درگیری‌ها فرودگاه پایتخت لیبی به شدت آسیب دیده است.

گفته می‌شود آسیب‌ها به این فرودگاه آن قدر زیاد است که بازگشایی آن در آینده‌ای نزدیک مقدور نخواهد بود. وزارت امور خارجه آلمان از همه شهروندان خود که در لیبی هستند خواست به سرعت خاک این کشور را ترک کنند.

تعطیلی کار سفارت‌خانه‌ها و خروج خارجیان از لیبی

وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن اعلام کرد که کارمندان سفارت آمریکا در طرابلس روز شنبه، ۴ مرداد از طریق زمینی به تونس منتقل شدند تا از آنجا به واشنگتن بروند. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است که کاروان کارمندان سفارت آمریکا در طرابلس را در سفر پنج‌ساعته‌شان به سوی مرز تونس جت‌های جنگی فانتوم و هلی‌کوپترهای نظامی محافظت می‌کردند. گفته می‌شود این کاروان بدون هیچ‌گونه برخوردی به تونس رسیده است.

کارمندان سفارت بریتانیا در طرابلس نیز روز شنبه، ۴ مرداد از طریق زمینی به تونس منتقل شدند. یکی از سخنگویان سفارت بریتانیا در طرابلس در این باره گفت در بین راه به این کاروان حمله شده است.

او در ادامه توضیح داد که مهاجمان در نظر داشتند بعضی از کارمندان را به گروگان گیرند، اما در این حمله به هیچ یک از کارمندان سفارت آسیبی وارد نیامد و تنها چند خودرو خسارت دیده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز به فعالیت خود در لیبی پایان داده است. دولت ترکیه نیز به کار سفارت خود در این کشور پایان داده است.

افزایش کشته‌ها

شبکه تلویزیونی العربیه روز یکشنبه، ۵ مرداد به نقل از پزشکان بیمارستان‌ها اعلام کرد که در پی درگیری‌های خونین در شهر بندری بنغازی در لیبی طی ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۳۸ نفر کشته شده‌اند.

در گزارش این شبکه تلویزیونی همچنین آمده است که پس از آن که اسلام‌گرایان گروه “انصار شریعت” به یک پایگاه نظامی ارتش لیبی حمله کردند، هواپیماهای نیروی هوایی ارتش با بمباران مواضع اسلام‌گرایان آنها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

رسانه‌های مصر نیز اعلام کردند که در درگیری‌های روز شنبه، ۴ مرداد در طرابلس ۲۳ شهروند این کشور کشته شده‌اند. این شهروندان مصری کارگرانی بوده‌اند که در پی اصابت موشک به خانه مسکونی‌شان کشته شده‌اند.

سازمان هلال احمر لیبی از گروه‌های مختلف درگیر در این کشور خواسته است با برقراری آتش‌بس موافقت کنند، تا راه برای خارج کردن غیرنظامیان از مناطق درگیری مهیا شود.

گروه سلفی “انصار شریعت”

گروه سلفی “انصار شریعت” یکی از گروه های اسلام‌گرای فعال در لیبی است. این گروه خواستار برقراری حکومتی است که برمبنای شریعت اسلام اداره شود. ایالات متحده آمریکا این گروه را در فهرست گروه های تروریستی جای داده است.

انصار شریعت در یازدهم سپتامبر ۲۰۱۲ با حمله به کنسولگری ایالات متحده آمریکا در بنغازی سفیر این کشور را در لیبی به همراه سه کارمند کنسولگری کشتند.

افزایش درگیری پس از انتخابات پارلمانی

پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱ درگیری‌ها بر سر قدرت میان گروه‌های مختلف در این کشور همچنان ادامه دارد. دولت لیبی قادر به کنترل اوضاع نیست، زیرا نیروی امنیتی کافی در اختیار ندارد. گروه‌های اسلام‌گرا نیز می‌کوشند با دستیابی به منابع نفتی در شرق این کشور خود به فروش نفت بپردازند.

در ۴ تیر سال جاری انتخابات پارلمانی در لیبی برگزار شد. قرار بر آن است که اعضای منتخب پارلمان لیبی در ماه اوت سال جاری کار خود را آغاز کنند. ناظران سیاسی معتقدند دلیل اصلی این درگیری‌ها تلاش برای به دست‌گیری قدرت پس از انتخابات پارلمانی است.

هرچند نتیجه قطعی این انتخابات هنوز اعلام نشده، اما شمارش اولیه آرا از آرای ضعیف اسلام‌گراها و پیروزی نیروهای لیبرال نشان دارد. به همین دلیل اسلام‌گراها می‌کوشند ضعف پایگاه مردمی خود را از راه به کارگیری نیروی نظامی جبران کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *