تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه

درحالی‌که اتحادیه اروپا با تحریم‌هایی شدیدتر از گذشته، محدودیت‌هایی بر بخش‌های مالی، دفاعی و انرژی روسیه اعمال کرده است، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز می‌گوید تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع می‌کند؛ غرب، روسیه را متهم می‌کند که در بحران اوکراین نقش دارد.

77095872-953B-4D7A-8217-FD734968D1EE_w640_r1_s

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۷ مرداد ماه گفت دور تازه تحریم‌های آن کشور علیه روسیه «بخش‌های کلیدی اقتصادی روسیه را در بر می‌گیرد».

آمریکا و اروپا صادرات فن‌آوری‌ای که در عمق آب و برای کشف نفت در روسیه کاربرد دارد، ممنوع کرده‌اند.

بانک مسکو، بانک کشاورزی روسیه و شرکت کشتی‌سازی یونایتد و نیز بار دیگر برخی از اعضای حلقه نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شرکت‌های روسی که آمریکا می‌گوید به جدایی طلبان در شرق اوکراین کمک می‌کنند در فهرست تحریم‌های جدید قرار دارند.

اوباما تلاش‌های مشترک آمریکا و اروپا را «گزنده‌تر» از گام‌هایی کوچک‌تری که پیشتر برداشته شده توصیف کرده است.

به گفته او اما انتخاب دیگری همچنان برای روسیه وجود دارد: «راه کاهش تنش» در اوکراین؛ جایی که غرب، مسکو را متهم به عدم همکاری برای کاهش بحران در آن و حمایت از شورشیان جدایی‌طلبی که علیه دولت مرکزی می‌جنگند، کرده است.

اوباما می‌گوید روسیه با مسلح کردن جدایی‌طلبان در شرق اوکراین خود را درانزوای بیشتر قرار می‌دهد، اما آمریکا مایل است این مسئله از راه دیپلماسی حل شود.

سران اتحادیه اروپا نیز پیشتر با افزایش تحریم‌های روسیه به توافق رسیده بودند.

تحریم‌هایی که به گفته خبرگزاری‌ها، بازارهای مالی، سلاح، فن‌آوری‌هایی با کاربرد دوگانه و بخش انرژی را هدف گرفته است.

اروپایی‌ها نیز بر فهرست افرادی که با ممنوعیت‌های مالی و مسافرتی روبه‌رو خواهند شد، افزوده‌اند.

بحران اوکراین، تنش‌هایی کم‌سابقه را میان غرب و مسکو سبب شده است.

اما سرنگونی هواپیمای مسافری مالزی در شرق آن کشور، در منطقه‌ای که تحت کنترل شورشیان هوادار روسیه است، شکاف‌ها را بیش از پیش افزایش داد و مواضع اروپاییان نیز از آن پس تندتر شده است.

آمریکا و اوکراین می‌گویند هواپیما را موشکی ساخت روسیه، که جدایی‌طلبان شلیک کرده‌اند ساقط کرده است؛ آنچه به کشته شدن همه ۲۹۸ سرنشین آن از کشورهای مختلف انجامید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *