تفکیک جنسیتی کارمندان دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری ضمن اعلام این خبر، گفته است: «ما مدیریت دفاتر شعب دیوان عدالت اداری را تقسیم‌بندی کرده‌ایم و مدیریت تعدادی از دفاتر را در بخش‌های مختلف به طور کلی به خانم‌ها واگذار کرده‌ایم.»

GAKRFW010

این مقام مسئول از تفکیک جنسیتی به عنوان «سالم‌سازی فضای کار بانوان» یاد کرده و گفته است اجرای این طرح، «تبعیض جنسیتی یا تفکیک نیست» و «گامی ‌در راستای حفظ کرامت بانوان است».

بختیاری با تاکید بر مسئولیت سازمان‌های مختلف در «سالم‌سازی فضای کار» گفته است: «آموزه‌های دینی و تعلیمات مدیریتی تأمین زندگی کارگزاران را به همراه امنیت شغلی و رفاه نسبی بر عهده حاکمیت گذاشته است.» وی اشاره‌ای به مصادیق ناسالم بودن محیط کار در دیوان عدالت اداری پیش از اجرای تفکیک جنسیتی نکرده است.

وی بی‌آنکه تعریفی از «کرامت در محیط کار» دهد، «حفظ» آن را ازجمله حقوق کارکنان دانسته و گفته است: «در بحث سالم‌سازی فضای کار برای زنان من تفکیک یا تبعیضی نمی‌بینم بلکه این اقدام تنظیم امور کارکنان جهت حفظ کرامت آنهاست که موجب می‌شود شرایط مناسبی برای خانم‌ها ایجاد شود.»

حدود دو ماه پیش شهرداری تهران در بخشنامه‌ای از شهرداری‌های مناطق و سایر سازمان‌های زیرمجموعه‌اش خواست تا در راستای اجرای طرحی که شهرداری تهران آن را «ارتقای مقام زنان» نامیده، نسبت به جدا کردن فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد در شهرداری اقدام و از به‌کارگیری زنان در پست‌هایی مثل منشی، مسئول دفتر، تایپیست و…  خودداری کنند.

در تصمیم شهرداری تهران همچنین تأکید شده که از این پس مدیران ارشد و میانی در واحدهای شهرداری تهران فقط از نیروهای کارمند مرد جهت سمت‌هایی مانند مسئول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست و مسئول پیگیری و… که در محدوده دفتر کار مدیران اشتغال دارند استفاده می‌کنند.

طرح تفکیک جنسیتی که نخست در شهرداری تهران اجرا شد، با انتقاد برخی فعالان اجتماعی و همچنین وزارت کار رو به رو شده است. این وزارتخانه در اطلاعیه ای تاکید کرده است: «عدم امکان حضور زنان در مشاغل مورد نظر بخشنامه، موجب نارضایتی مراجعان زنان به این دستگاه‌ها نیز خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *