اختلافات در افغاستان وارد فاز جدیدی شد

بن بست در روند بازشماری آرا در افغانستان و اعتراض تیم اصلاحات و همگرایی به روش بازشماری و روند اتخاذ شده وارد دور جدیدی شده است.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که با واکنش شدید دکتر عبدالله عبدالله و تیم اصلاحات و همگرایی مواجه شد باعث بروز اعتراضاتی در جامعه افغانستان مبنی بر صورت گرفتن تقلب در انتخابات شد. اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات در نهایت به ورود سازمان ملل متحد و میانجی گری امریکا شد و نتیجه مذاکرات طرح بازشماری آرا را به همراه داشت. بازشماری آرا که قرار بود از هفته جاری آغاز شود با موضع گیری های جدیدی از سوی تیم اصلاحات و همگرایی نسبت به روند بازشماری می رود تا فضای سیاسی افغانستان را وارد فاز جدیدی کند.

n00087076-b

بنا برگزارش ها مذاکرات میان رهبری اصلاحات و همگرایی، سفارت ایالات متحده امریکا و سازمان ملل برای گنجانیدن دیدگاه ها و ملاحظات این جریان در بسته پیشنهادی سازمان ملل ادامه دارد. این مذاکرات شب گذشته در دو نشست٬‌ نخست با نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان و سفیر این کشور برای افغانستان و سپس با نماینده سازمان ملل آقای کوبیش برگزارگردید.

تیم اصلاحات و همگرای در آخرین واکنش خود نسبت به مذاکرات گفته است: «تا نهایی شدن این مذاکرات و توافق نهایی روی محتوی و مفاد لایحه ابطال ناظران ما امروز در روند تفتیش اشتراک نمی کنند. توقع می رود روند تفتیش امروز تا نهایی شدن این توافق به تاخیر بيافتد. هدف از این تاخیر به هیچ صورت مقاطعه یا برهم زدن روند نیست. ما به این باورهستیم که در قالب بسته پیشنهادی سازمان ملل نمی شود به صورت کامل به تقلب گسترده و سازمان یافته رسیدگی صورت گیرد. به این اساس خواهان افزایش معیارهای رسیدگی به تقلب هستیم و در راستا پنج اصل را به سازمان ملل پیشنهاد نموده ایم».

در همین رابطه  جنرال عطا محمد نور، رییس عمومی شورای اجرائیه جمعیت اسلامی و والی بلخ نیز بیانیه ای صادر کرده که نشان می دهد تیم اصلاحات و همگرایی نسبت به روند شمارش مجدد آرا اعتراض داشته و اختلافات در فغانستان می رود تا وارد فاز جدیدی شود.

متن بیانیه جنرال عطا محمدنور به شرح زیر است:

بنام خداوند داد گر و توان
هموطنان عزیز، مردم غیور و سربلند کشور!
حماسة حضور پرشور شما در هردو دور انتخابات ریاست جمهوری، درخور ستایش و قدر دانی است. اما برخورد‌های غیر دموکراتیک و نفی کننده ارزشهای دموکراسی و مردم سالاری از سوی حکومت و کمیسیون نامستقل انتخابات، پا گذاشتن روی حق خود ارادیت شماست.
وقتی هیچ اراده یی برای جدا سازی رأی پاک و نا‌پاک و به محکمه کشانیدن تقلب کاران مشهود و بالفعل، به نظر نمی‌رسد، راهی جز تصمیم گیری توسط مردم برای آینده خودشان باقی نمی‌ماند.

اقدام دیروز کمیسیون نا‌مستقل انتخابات مبنی بر اعلام نتایج ابتدایی پیش از جدا سازی، رأی سفید و سیاه، نه تنها یکبار دیگر باورمندی مردم را نسبت به آن نهاد از بین برد که دموکراسی و مردم سالاری را نیز جداً خدشه دار ساخت.

با توجه به باورمندی کاملی که هم در سطح ملی و بین المللی از کاربرد وسیع تقلب تا سطح دونیم ملیون رأی به نفع یک نامزد مشخص، وجود دارد، با تصفیه آن، آرای تیم تحول و تداوم زیر دو ملیون قرار می‌گیرد و برنده می‌دان، تیم اصلاحات و هم گرایی است. اما متأسفانه چنین اراده یی نه در کمیسیون انتخابات و نه در کمیسیون رسیده گی به شکایات، به دلیل همسو بودن آن‌ها با یکی از ستاد‌ها، وجود ندارد که سیاه و سفید را و یا حق و باطل را از هم تفکیک کنند.

پس با توجه به این امر و پس از همهٔ تلاش‌هایی که ما برای قناعت حکومت، جامعه جهانی و کمیسیون‌ها از طریق مذاکره و گفتگو برای حصول حق مردم خویش، بکار بستیم، به این نتیجه رسیدیم که تقلایی در کار است و هیچ تصمیمی برای پاسداری حق مردم به چشم نمی‌خورد. لذا چاره یی جز اعلام حکومت مشروع و مردمی، متصور نیست.

ما از همین حالا حکومت مشروع را با زعامت جناب داک‌تر عبدالله عبدالله اعلام می‌داریم و خود را ملزم به پیروی از آن می‌دانیم.

جناب حامد کرزی!

وقتی مردم تصمیم گرفتند که از بلخ تا هری، از کندهار تا بدخشان، از ننگر‌ها تا جوزجان، از غور تا بامیان، از فاریاب تا پکتیا، از کندز تا هلمند، از فراه تا نورستان و از هر گوشه یی این کشور تیم اصلاحات و هم گرایی را حمایت کنند و زمینه را برای تأسیس نظام مردمی فراهم کنند، حق دارند که امروز ارادة آنان از سوی شما حرمت گذاشته شود و با اراده آنان محافظه کاری و بازی صورت نگیرد، بلکه با قاطعیت از حق آنان دفاع کنید. این حق مردم است و مسؤلیت شما که حق را از باطل جدا سازید. اما دیده می‌شود که قطعاً چنین اراده یی در شما وجود ندارد.

جناب حامد کرزی و جامعه جهانی توجه داشته باشند که ما از عواقب هر اقدامی در مخالفت با حق مردم، قبلا هشدار داده بودیم، حالا که شخص حامد کرزی و کمیسیون‌های نا‌مستقل انتخابات بصورت گسترده در مهندسی انتخابات نقش داشته‌اند، و هیچ یک از دو طرف به شمول جامعه جهانی به صدای مردم پاسخ نداده‌اند، مسول عواقب اقدامات بعدی است.

هوا داران تیم اصلاحات و هم گرایی و آنانیکه به صدای ما لبیک می‌گویید:

ما در حالیکه از هر خواست شما حمایت و به صدایتان لبیک می‌گوییم، توجه داشته باشید که در حرکت‌های بعدی که موازی با اعلامیه‌های تیم اصلاحات و هم گرایی، راه می‌افتد، ضمن رعایت نظم جامعه و حرمت به شهروندان کشور، نکات آتی را در نظر داشته باشید:

ـ با نیرو‌های امنیتی و قوای مسلح کشور که از میان شما و برادران شماست و مسؤلیت تأمین امنیت شما و نظم جامعه را بدوش دارند و همین گونه با نیرو‌های بین المللی که دوستان و همکاران شماست، برخورد نکنید. با آنان در تأمین امنیت و نظم جامعه همکار باشید. توجه داشته باشید که تأسیسات دولتی و غیر دولتی و مؤسسات بین المللی را آسیب نرسانید.

ـ به هیچ نهاد و مؤسسه دولتی که دارایی عامه است و با تلاش و سعی فراوان حاصل شده است، آسیب نرسانید. پاسداری از دارایی عامه را مسؤلیت خود بشمارید.

ـ در هر حرکتتان، نشان دهید که شما شهروندان منظم و پاسدار قانون هستید، از هر حرکتی که منتج به بی‌نظمی می‌شود، بپرهیزید.

ما برای عدالت خواهی و حق طلبی قربانی می‌دهیم تا فردای روشن این سرزمین، مبارزه‌مان را به یاد داشته باشد. نمی‌خواهیم تاریخ ما را جعل و تقلب، مزین کند. عدالت را سربرگ تاریخ می‌سازیم.

و من الله التوفیق

جنرال عطا محمد نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *