تصرف بزرگ‌ترین سد عراق توسط نیروهای «خلافت اسلامی»

نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی موفق شده‌اند روز یک‌شنبه پس از نبردی سنگین با پیشمرگه‌های کرد در شمال عراق، بزرگ‌ترین سد عراق و دو میدان نفتی را تصرف کرده و کنترل دو شهر را به‌دست بگیرند.

القاعدة-داعش (1)

به نوشته خبرگزاری رویترز، سد موصل که بزرگ‌ترین سد عراق است روز یکشنبه ۱۲ مرداد به تصرف خلافت خودخوانده اسلامی درآمد.

رویترز با انتشار این خبر نوشته‌است که به دست گرفتن کنترل این سد، این امکان را به این گروه می‌دهد که شهرهای مهم عراق را با خطر سیل تهدید کند.

غیاث سورچی، یک مقام اتحادیه میهنی کردستان عراق هم از تصرف شهر زُمار و مناطق اطراف آن توسط خلافت خودخوانده اسلامی خبر داده است.

شهر سِنجار در نزدیکی کردستان عراق و مرز سوریه نیز روز یکشنبه به تصرف نیروهای خلافت اسلامی درآمد.

در شهر سنجار که در کنترل نیروهای کُرد قرار داشت اقلیتی به نام «ایزدی‌ها» (یزیدی‌ها) زندگی می‌کنند که مذهب آنها ازجمله در مذهب زرتشتی ریشه دارد و پیروان این مذهب هدف حملات نیروهای داعش قرار داشته‌اند؛ داعش از «ایزدی‌ها» به عنوان «شیطان‌پرست» یاد می‌کند.

به گفته سازمان ملل متحد، تصرف سنجار به‌دست نیروهای «خلافت اسلامی» روز یک‌شنبه باعث گریختن ۲۰۰ هزار نفر از این شهر شده‌است.

مقام‌های کرد نیز تایید کرده‌اند که پیشمرگه‌ها از این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند و پرچم خلافت خودخوانده اسلامی بر فراز ساختمان‌های دولتی سنجار نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حمله نیروهای «خلافت اسلامی» (پیش از این موسوم به داعش)، هم‌چنین به دو میدان نفتی در شمال عراق از شامگاه جمعه ۱۰ مرداد آغاز شده بود.

این گزارش به نقل از منابع رسمی در اقلیم خودمختار کردستان عراق از کشته شدن ۱۴ پیشمرگه در این درگیری‌ها خبر داده است.

همین منابع گفته‌اند که دو پیشمرگه دیگر نیز در نزدیکی مرز سوریه کشته شده‌اند.

از سوی دیگر، یک منابع رسمی در اتحادیه میهنی کردستان عراق (یکی از دو حزب بزرگ کرد در عراق) به خبرگزاری فرانسه گفته که نیروهای پیشمرگه موفق شده‌اند ۱۰۰ جنگجوی خلافت خودخوانده اسلامی را بکشند و ۳۸ نفر دیگر را اسیر کنند.

یک مقام رسمی در «شرکت نفت شمال»، از شرکت‌های نفتی عراق، به همین خبرگزاری گفته که دو میدان نفتی تصرف شده، قابلیت تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت را دارند.

نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی که پیش از این به دولت اسلامی عراق و شام مشهور بودند، در ماه‌های اخیر حملات زیادی را علیه میادین نفتی عراق و سوریه ترتیب داده‌اند.

آن‌ها موفق شده‌اند تعدادی از این میادین را به کنترل خود در بیاورند.

خلافت خودخوانده اسلامی که نیرو‌هایش به بی‌رحمی در برخورد با مخالفانشان مشهور شده‌اند، با تصرف بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه در دو سال گذشته، اعلام آغاز خلافت کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *