اقدام ضد ایرانی امارات در سازمان ملل و پاسخ قاطع تهران

دولت امارات از اقدام تهران در برافراشتن پرچم ایران در بخشی از جزیره ابوموسی به سازمان ملل اعتراض کرد.

120429183244_ir_arabs_640x360_bbc_nocredit

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) لانا زکی نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل درنامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل مدعی شد که دولت امارات نسبت به این اقدام شدیدا معترض است و آن را نقض آشکار تفاهمنامه‌ی سال 1971 می‌داند.

وی مدعی شد که این تفاهم‌نامه حق حاکمیت جزیره ابوموسی یا هر بخشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کند.

سفیر و نماینده امارات گفت که بر اساس این تفاهم‌نامه دولت متبوعش از ایران می‌خواهد تا کلیه اقدامات انجام شده خود را در این جزیره ملغی کرده و پرچم ایران را نیز از آنجا پایین بکشد و به تفاهم‌نامه مذکور به دقت بیشتری بنگرد.

وی ادامه داد که هر ساله دولت امارات از طریق مجمع عمومی سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا مساله جزایر سه گانه را از طریق دادگاه بین‌المللی لاهه و یا انجام مذاکرات در چارچوب زمانی مورد توافق حل کند.

به نوشته خبرگزاری کویت، در پاسخ به این ادعای امارات، حسین دهقان، نماینده ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به بان کی مون با تاکید بر حق حاکمیت کامل ایران بر جزایر سه گانه گفت که تصمیمات و اقدامات مسوولان ایرانی در این خصوص همواره بر اساس اصل حاکمیت و سلامت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد که محتوای نامه امارات به منزله دخالت در امور داخلی ایران به شمار می‌رود و ایران همواره قاطعانه با این امر مخالف است.

دهقان تصریح کرد: تهران همواره سیاست دوستی و حسن همجواری را با همه کشورهای منطقه در پیش گرفته است و در این راستا یک بار دیگر آمادگی‌اش را برای ورود به مذاکرات دو جانبه با دولت امارات به منظور ادامه تقویت روابط دو جانبه و از بین بردن سوء تفاهمات موجود میان دو کشور اعلام می‌دارد.

وی هم‌چنین بر حق حفظ اراضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه و غیرقابل مذاکره بودن آن تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *