هشدار سازمان ملل درباره تهدید ترکمن‌ها توسط “دولت اسلامی”

پس از انفجار در بعقوبه با ۶۷ کشته، کرکوک نیز در روز شنبه 1 شهریور صحنه سه بمب‌گذاری با ده کشته بود. در اربیل هم بمبی منفجر شد. هم‌زمان، سازمان ملل نسبت به تهدیدات جانی “دولت اسلامی” علیه ترکمن‌های شیعه در آمرلی هشدار داد.

0,,17870199_303,00

سازمان ملل هشدار داده که اگر اقدامی فوری انجام نگیرد، جان ترکمن‌های شیعه در شهرهای تحت کنترل داعش در عراق به خطر جدی می‌افتد.

نیکلای ملادنوف، فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق روز شنبه ۱ شهریور در بیانیه‌ای تاکید کرد که مردم شهر «آمرلی» در وضعیت خطرناکی به سر می‌برند و باید هر چه زود‌تر اقدامی برای پیشگیری از قتل‌عام آن‌ها صورت گیرد.

پس از پیشروی داعش در ماه ژوئن در عراق، شهر آمرلی در استان صلاح‌الدین در شمال بغداد از کنترل دولت مرکزی خارج شده است.

ملادنوف از دولت عراق خواست که هر کاری می‌تواند برای نجات جان ترکمن‌ها، کمک‌های انساندوستانه یا تخلیه مناسب آن‌ها از محل خطر انجام دهد. او افزود که نیروهای عراقی و جامعه جهانی باید با همکاری یکدیگر مانع وقوع یک فاجعه حقوق بشری در آمرلی شوند. تعداد شیعیان آمرلی قریب به ۲۰ هزار نفر است.

به موازات این هشدار، حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق قول داد که از هیچ کمک نظامی و تدارکاتی برای حفظ جان مردم آمرلی فروگذار نکند. پیش از عبادی، آیت‌الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق نیز در نماز جمعه خواهان توجه به وضعیت اسفبار ترکمن‌های آمرلی شده بود.

نماینده سیستانی از قول وی گفت: «آمرلی دو ماه است از محاصره، کمبود شدید مهمات و تجهیزات و مواد غذایی رنج می‌برد.» سیستانی خواستار کمک فوری برای نجات آمرلی از دست تروریست‌های داعش شد. اهالی آمرلی گفته‌اند که دیگر دارو، غذا و آب ندارند.

مصطفی بیاتی، سرهنگ ارتش عراق اعلام کرده که نیروهای نظامی در تلاش شکستن محاصره آمرلی از دو جبهه شمالی و جنوبی هستند. عادل شکور البیاتی، یک مسئول محلی استان صلاح‌الدین نیز گفته که در خلال عملیات شکستن محاصره، روز جمعه ۳۱ مرداد برای مردم آمرلی از طریق هوایی آب و غذا ارسال شده است.

هشدار نسبت به تهدیدات جانی ترکمن‌های آمرلی پس از خشونت‌های ضد انسانی داعش علیه ایزدی و‌ها مسیحیان شمال عراق و آوارگی ده‌ها هزار تن از ایزدی‌ها در کوهستان‌های سنجار داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *