جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین، ورود نیروهای روسیه به خاک اوکراین

ناتو تصاویری ماهواره ای را منتشر کرده و می گوید نیروهای نظامی روسیه در داخل خاک اوکراین وارد شده اند تا از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراینی حمایت کنند.

download (2)

در پی انتشار عکس هایی از سوی ناتو و گزارشی که می گوید نیروهای نظامی روسیه در داخل خاک اوکراین حضور پیدا کرده اند، شورای اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک جلسه اضطراری تشکیل داده است.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهو اوکراین نیز با اعلام لغو سفر خود به ترکیه به دلیل اوضاع بحرانی کشورش، جلسه اضطراری تشکیل داده و گفته که “بخشی از خاک اوکراین به اشغال نیروهای روسی در آمده است.”

پیشتر شورای امور امنیتی و دفاعی اوکراین اعلام کرده بود که واحدهای ارتش روسیه در حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراینی، شهر مرزی نووازووسک و مناطقی در شرق این کشور را اشغال کرده‌اند.

در اطلاعیه این شورا آمده بود که این شهر در جریان ضد حمله مشترک نیروهای جدایی طلب و واحدهای ارتش روسیه برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی در مناطق تحت تصرف جدایی‌طلبان سقوط کرده و عملیات مشترک روسیه و متحدان آن در منطقه ادامه دارد.

آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین از ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه ٧ خواسته است “تا زمانی که روسیه نظامیان، تجهیزات نظامی و عوامل خودرا از اوکراین خارج نکرده، دارایی‌ها و اعتبارات مالی آن کشور را مسدود کنند.” وی گفته است که “مداخله نظامی روسیه و اشغال خاک اوکراین اینک یک واقعیت عینی است.”

خبر اشغال خاک اوکراین توسط نظامیان روس تنها دو روز پس از ملاقات رئیسان جمهوری اوکراین و روسیه در پایتخت بلاروس منتشر می‌شود. انتظار می‌رفت که آن دیدار تنش بین دو کشور را کاهش دهد و زمینه پایان دادن به بحران داخلی اوکراین را فراهم آورد.

در روزهای اخیر، مقامات دولتی اوکراین نسبت به افزایش مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که با پیشروی نیروهای دولتی در باز پس گیری مناطق شرقی این کشور از شبه نظامیان جدایی‌طلب، روسیه به ارسال تجهیزات پیشرفته و اعزام نیرو برای متوقف کردن واحدهای ارتش اوکراین مبادرت کرده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *