پدافند هوایی ایران از آزمایش موفقت‌آميز سامانه موشکی «باور ۳۷۳» خبر داد

 فرمانده قرارگاه پدافند هوايی ايران، جمعه ۷ شهريور، خبر داد که اولين شليکِ موشک، توسط «سامانه باور ۳۷۳» که بنا است جايگزين سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ روسی شود، با موفقيت انجام شده است.

646BD226-1503-41C7-9E09-DA8874B35B3A_w640_r1_s

به گزارش خبرگزاری فارس، فرزاد اسماعيلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوايی خاتم الانبيا ، از اولين شليکِ موفق موشک توسط سامانه «باور۳۷۳» خبر داد و افزود: «ما اين سامانه يا سامانه پدافندی سوم خرداد را از برخی سامانه های برد بلند ديگر کشور ها بهتر می دانيم.»

اسماعيلی ،۲۶ بهمن سال ۱۳۹۲ سامانه «باور۳۷۳ » را توانمند تر از  سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ روسی ذکر کرده بود.

سامانه دفاعی اس – ۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ کيلومتری با شناسايی و رهگيری موشک های بالستيک، کروز و هواپيماهای پروازی در ارتفاع کم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم کند. ايران قصد داشت از اين سامانه برای مقابله با هر گونه حمله احتمالی عليه تاسيسات اتمی خود استفاده کند.

قرارداد تحويل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ايران سال ۲۰۰۷ ميان تهران و مسکو منعقد شد. اما شورای امنيت سازمان ملل متحد در ژوئن ۲۰۱۰ قطعنامه ای را عليه ايران و با هدف بازداشتن آن از ادامه برنامه اتمی خود تصويب کرد که قرارداد تهران و مسکو را نيز تحت الشعاع خود قرار داد.

اين قطعنامه محدوديت هايی برای فروش سلاحهای متعارف به ايران تعيين مي کرد و از جمله امکان تحويل سامانه های موشکی، تانک، هليکوپترهای جنگی و ناوهای جنگی به ايران را سلب  می کرد.از اين رو ديميتری مدودف، رئيس جمهور وقت روسيه سپتامبر همان سال فرمانی را به امضا رساند که اجرای قراداد تحويل سامانه اس ۳۰۰ به ايران را متوقف ساخت .

ايران در واکنش به اين تصميم، از شرکت دولتی صادرات تسليحات روسيه درخواست غرامتی به ميزان چهار ميليارد دلار کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس  قرار است در سامانه «باور۳۷۳ »از ۲ يا ۳ نوع موشک در لايه های مختلف استفاده شود.

گفتنی است  در روزهای گذشته از چند موشک و هواپيمای بدون سرنشين (پهپاد) ايرانی رونمایی شد. براساس گزارشها، ۲ شهريور، از «پهپاد رهگير کرار ۴، موشک قدير، موشک کروز دريايی نصر بصير و پهپاد فوتوگرامتری مهاجر ۴» در حضور حسن روحانی، رئيس جمهوری اسلامی رونمايی شده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *