سازمان ملل: ابعاد جنایات داعش غیر قابل تصور است

فلاویا پانزیری معاون کمیسر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر ابعاد جنایات نیروهای تروریست داعش در عراق را غیرقابل تصور خواند و اتهاماتی را نیز متوجه نیروهای نظامی عراق در کشتن غیرنظامیان کرد.

77598CE8-B7B0-4DED-AD60-F54E1B54B58D_w640_r1_s

به گزارش خبرگزاری رویترز، پانزیری روز دوشنبه ۱۰ شهریور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم حاکی از اقدامات غیرانسانی در ابعادی غیرقابل تصور هستند».

معاون کمیسر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد تروریستهای داعش جرایم مختلفی از جمله کشتار هدفمند، تغییر دین اجباری، سوءاستفاده جنسی و شکنجه در عراق مرتکب شده‌اند.

پانزیری با ابراز نگرانی در خصوص اعدام مسیحیان، ایزدی‌ها، شیعیان، ترکمن‌ها و پیروان دیگر گروه‌های مذهبی به دست تروریستهای داعش افزود که «چنین پاکسازی قومی و دینی می‌تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود».

وی همچنین گفت که «نیروهای دولتی عراق و پلیس این کشور نیز اقداماتی انجام داده‌اند که می‌تواند در ردیف جنایات جنگی قرار بگیرد».

به گفته پانزیری، نیروهای دولتی عراق زندانیان یک زندان را اعدام کرده‌اند و نیروهای مسلح وابسته به دولت نیز مسجدی در منطقه خانقین در شمال بغداد را به گلوله بسته‌اند و ۷۳ مرد و پسر را کشته‌اند.

به گزارش رویترز، وی در ادامه اظهار داشت: «سربازان عراقی برخی شهرها را بمباران کرده‌اند و در نزدیکی کرکوک، فلوجه و صلاح الدین حملات هوایی انجام داده‌اند که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها شهروند غیرنظامی شده است».

وی با اشاره به جنایات هر دو سوی درگیری در عراق افزود: «حملات سیستماتیک و عمدی به شهروندان غیرنظامی می‌تواند جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی شود. تک تک افراد، از جمله فرماندهان، بابت چنین اقداماتی مسئول هستند».

گروه سنی داعش کنترل بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را به دست گرفته است و تهدیدی بزرگ برای حکومت مرکزی عراق محسوب می‌شود و اخیرا اعلام کرده که در بخش‌های تحت تسلط خود «خلافت اسلامی» برقرار کرده است.

نیروهای داعش اخیرا موفق به پیشروی‌هایی در مناطق کردنشین شمال عراق شدند و چندین شهر، میدان نفتی و بزرگ‌ترین سد عراق را به تصرف خود درآوردند.

اما نیروهای کرد در سایه حمایت حملات هوایی آمریکا چندی بعد موفق به بازپس‌گیری کنترل سد موصل و بخش‌هایی از مناطق تحت تسلط افراط‌گرایان خلافت اسلامی شدند.

بنا به گزارش سازمان ملل تنها در ماه اوت دست کم ۱۴۲۰ نفر در عراق کشته شده‌اند.

نشست یک روزه شورای حقوق بشر سازمان ملل به دعوت دولت عراق و حمایت چندین دولت خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا برگزار شد. بغداد امیدوار است بتواند موافقت سازمان ملل را برای اعزام یک تیم کار‌شناسی به این کشور جهت بررسی جنایات نیروهای افراط‌گرا جلب کند.

محمد سودانی وزیر حقوق بشر عراق نیز در صحبت‌های خود در این نشست، ضمن وحشیانه خواندن اقدامات تروریستهای داعش، این گروه را خطری برای کشورش و تمام دنیا خواند.

وی اظهار داشت که «این گروه از تمامی اصول حقوق بشر و قوانین بین المللی سرپیچی می‌کند».

سودانی اما از اظهار نظر در خصوص اتهامات وارد شده به نیروهای دولتی عراق خودداری کرد.

کیت هارپر نماینده آمریکا در این نشست نیز حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق، را به تشکیل دولتی چندقومیتی فراخواند که تمامی اتهامات وارده به نیروهای دولتی و «گروه‌های تروریست» را بررسی کند.

وی اظهار داشت: «داستان‌هایی که از حملات خونین داعش به گوش می‌رسد کابوس است. مسیحیان را از خانه‌هایشان بیرون می‌کشند و با تهدید می‌گویند یا تغییر دین بده یا بمیر».

وی افزود: «یزیدی‌ها (ایزدی‌ها) را زنده به گور می‌کنند، سر می‌برند و یا در اعدام‌های دسته جمعی می‌کشند».

کشورهای غربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اقدامات خلافت اسلامی را محکوم کرده‌اند.

جمال الغنیم، نماینده کویت نیز در این نشست گفت که «این سازمان هیچ نشانه‌ای از اسلام ندارد و تنها نام اسلامی را یدک می‌کشد».

اما روسیه و هم پیمانش سوریه، دول غربی و عربی را متهم می‌کنند که به افراطیون سنی‌ اجازه داده‌اند تا در منطقه جولان بدهند.

الکسی بوروداوکین نماینده روسیه طی نطقی در این اجلاس اظهار داشت که «روسیه برای مبارزه با تروریستهای داعش تسلیحاتی چون جنگنده سوخو-۲۵ به عراق ارسال کرده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *