خشکسالی گریبان «ارس» را هم گرفت

برخلاف تصور بسیاری از مردم منطقه که معتقد بودند آب ارس تمام نشدنی است، خشکسالی امسال گریبان این رودخانه خروشان را گرفته و وضعیت درآن به حد بحران رسیده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، داود نجفیان مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل روز سه شنبه در جلسه شورای اداری استان اردبیل که با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، گفت: آب سد ارس در آستانه خشک شدن بود و اگر تمهیدات لازم صورت نمی گرفت این سد تیر ماه گذشته خشک می شد.

وی علت عمده کم آبی ارس را کاهش شدید بارندگی ها ذکر کرد و افزود: حجم آب سد ارس امسال نسبت به پارسال 45 درصد کاهش یافته است و تا هفت روز دیگر در صورت نباریدن باران به حجم مرده آب می رسد.

وی با بیان این که در زمینه تامین آب کشت اول در منطقه مغان با مشکلاتی مواجه بودیم، گفت: این مشکلات با تدابیری از جمله آبیاری شبانه ، تامین 90 میلیون متر مکعب آب از خروجی زهکشی ها حل شد اما با تداوم وضعیت کنونی امکان آبیاری محصولات کشت دوم در این منطقه بسیار سخت خواهد بود.

وی اضافه کرد : کمبود آب در استان اردبیل به شمال محدود نمی شود و ما در مرکز استان نیز با مشکل جدی مواجه هستیم به گونه ای که استفاده زراعی از آب سد یامچی محدود شده و60 تا 70 درصد آب آن برای مصرف شرب ذخیره سازی شد.

به گفته وی ، حجم آب سد یامچی در سال گذشته 37 میلیون متر مکعب بود که امسال به 20 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: تامین کردن آب از جمهوری آذربایجان و انتقال آب از قزل اوزن از جمله راه کارهای رفع بحران کم آبی در اردبیل است.

رودخانه ارس از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته، از مرز ترکیه ، نخجوان و ارمنستان گذشته و پس از گذر از مرز ایران و جمهوری آذربایجان وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کورا و در نهایت به دریای خزرمی ریزد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *