ايران قهرمان کشتی فرنگی جهان شد

تيم کشتی فرنگی ايران با کسب مدال طلای حميد سوريان، نشان نقره اميد نوروزی و دو مدال برنز افشين بيابانگرد و قاسم رضايی برای اولين بار در تاريخ کشتی فرنگی، عنوان قهرمانی جهان را نصيب خود کرد.

ایران قهرمان رقابت های جام جهانی (1)

حميد سوريان با کسب مدال طلای وزن ۵۹ کيلوگرم رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان، رکورد شش مدال طلای جهان و المپيک عبدالله موحد را شکست. آقای موحد ششمين مدال طلای جهانی خود را سال ۱۹۷۰ در کانادا به گردن آويخته بود.

سوريان برای نخستين بار در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست به قهرمانی رسيد. او اين نشان را در گوانگجو ۲۰۰۶، باکو ۲۰۰۷، هرنينگ دانمارک ۲۰۰۹، مسکو ۲۰۱۰ و المپيک لندن نيز تکرار کرد. پر افتخارترين فرنگي کار وزن اولی در تاريخ کشتی، در تاشکند ازبکستان توانست هفتمين نشان زرين را هم به سينه بزند.

در وزن ۵۹ کيلوگرم مسابقات جهانی ۲۰۱۴، حميد سوريان در دور نخست با نتيجه ۸ بر صفر از سد آلکس آنچتی از رومانی گذشت. دور بعد مقابل فهمی از مصر به برتری دست يافت. در دور سوم موفق شد نماينده کوبا که نفر اول پان آمريکن است را با نتيجه ۵ بر صفر از پيش رو برداشت تا راهی مرحله يک چهارم نهايی شود.

در اين مرحله طالح ممدوف از آذربايجان را با نتيجه ۳ بر صفر مغلوب کرد و به ديدار نيمه نهايی رسيد. المرات تسمرادوف از ازبکستان که با حمايت پرشور تماشاگران اين کشور مواجه بود را با نتيجه ۲ بر يک پشت سر گذاشت تا راهی ديدار فينال شود.

مينگيان سيمينوف از روسيه حريف فيناليست سوريان بود. مسابقه در وضعيتی برابر دنبال ميشد اما اخطار همراه با امتياز را داوران به سود نماينده روسيه منظور کردند. اما سوريان امتيازات خود را در وضعيت فنی کسب کرد. امتياز اول را با اجرای بارانداز و امتياز دوم هم با هجوم منجر به خروج سيمينوف از تشک.

در وزن ۷۱ کيلوگرم نيز افشين بيابانگرد پس از استراحت در دور اول، مقابل ها يونگ کيم از کره جنوبی با نتيجه ۲ بر صفر به برتری دست يافت. در ديدار بعدی مقابل چنگيز لابازانوف از روسيه با نتيجه ۴ بر صفر شکست خورد اما با توجه به حضور اين کشتي گير در ديدار فينال، بيابانگرد به گروه بازنده ها رفت.

فرنگي کار اردبيلی برای کسب مدال برنز جهان، ابتدا بالينت کورپاسی از مجارستان را در يک کشتی مهيج با نتيجه ۴ بر ۳ شکست داد. در ديدار رده بندی نيز با نتيجه ۵ بر ۳ الکساندر ژيانويچ از بلاروس را پشت سر گذاشت تا روی سکوی سوم بايستد.

در ۹۸ کيلوگرم قاسم رضايی در دور نخست با نتيجه ۳ بر يک کارل اسچون از سوئد را شکست داد. در دور بعد مقابل موسی اولويف از روسيه به برتری رسيد. رضايی که قهرمان المپيک لندن است، در مرحله يک چهارم نهايی در برابر مارتين نيلسن از نروژ پيروز شد.

رضايی در مرحله نيمه نهايی مقابل آرتور الکسانيان نفر سوم المپيک لندن، نايب قهرمان جهان و قهرمان اروپا از ارمنستان با نتيجه ۳ بر ۲ شکست خورد تا راهی ديدار رده بندی شود. اين فرنگی کار مازندرانی برای کسب مدال برنز، با نتيجه ۴ بر يک الکساندر هاربوويک از بلاروس را شکست داد.

ايران در حالی به قهرمانی رسيد که در روز نخست مسابقات از دستيابی به مدال بازماند اما درخشش در روز دوم با اميد نوروزی و موفقيت سه فرنگي کار باقی مانده در روز پايانی، سکوی شماره يک جهان را نصيب ايران کرد.

حميد سوريان ستاره ايران در اين مسابقات، سال ۲۰۰۱ دوبنده تيم ملی نوجوانان در ۴۶ کيلوگرم را پوشيد و در مسابقات نوجوانان آسيا به روی تشک رفت. او حالا سيزدهمين سال عضويتش در تيم های ملی را سپری مي کند.

ريزهکاري های فنی مبتکرانه سوريان در دنيای کشتی زبانزد است. به نحوی که با تغيير مقررات نيز به سرعت خود را با قوانين جديد تطبيق داده و سکوی شماره يک دنيا را نصيب خود ميکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *