تجارت فیروزه ایران به نام ترکیه

معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این‌که ایران بعد از هند و برزیل، سومین تولید‌کننده سنگ‌های تزیینی قلمداد می‌شود، گفت: تجارت فیروزه ایران از قدیم‌الایام در ترکیه انجام می‌شد و از همان زمان تاکنون نام “تورکیوس” را در جهان کسب کرده است.

Turquoise-Mine-Neyshabur-Iran10

بهروز برنا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که ایران از نظر سنگ‌های تزیینی و سنگ نما وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر چهار میلیارد تن ذخیره سنگ‌های تزیینی در ایران وجود دارد که سالانه بیش از 13.5 میلیون تن تولید دارند.

وی گفت: سنگ‌های تزیینی در تمام استان‌های ایران از جمله آذربایجان شرقی، اصفهان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و رضوی، فارس، مرکزی، همدان، سیستان و بلوچستان و زنجان یافت می‌شود.

وجود 6 ذخیره سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در ایران

برنا با بیان این‌که شش ذخیره سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در ایران وجود دارد، افزود: مهم‌ترین معدن سنگ‌های قیمتی ایران مربوط به فیروزه نیشابور است.

به گفته وی اخیرا به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی توجه بیشتری شده و گونه های مختلفی شکل گرفته است.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به نقش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در جهان گفت: سنگ‌های قیمتی چین با یشم، برزیل با آمازونیت، تانزانیا با تانزانیت، بولیوی با بولیونیت شناخته می‌شوند.

برنا با بیان این‌که ایران در زمینه‌ سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به رتبه‌ای در جهان دست نیافته است، گفت: کشف فیروزه توسط کشور‌های ایران و مصر بوده است و علی‌رغم این‌که ایران یکی از مهم‌ترین کاشفان فیروزه بوده اکنون فیروزه ایرانی به نام ترکیه رقم خورده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *