نماینده مجلس: سازمان اوقاف و امور خیریه بزرگترین زمین‌خوار است‎

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی از سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک «زمین‌خوار بزرگ» نام برد و این سازمان را به «تصرف زمین‌های منابع ملی و دادن پروانه ساخت» متهم کرد.

E8FF1C22-DB7B-49F1-888E-03BB120E16C2_w640_r1_s

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، روز سه شنبه اول مهر با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه یک زمین‌خوار بزرگ است افزود: «زمین‌خواری‌های بزرگ در کشور ما توسط سازمان‌ها و نهاد‌ها صورت می‌گیرد… که در راس آن‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه است».

وی تصریح کرد: «در زمینه تولیت امامزاده‌ها و نحوه عملکرد سازمان اوقاف در دیگر مسائل اقتصادی جای سوال زیادی دارد و به شکلی این سازمان به تنهایی پروانه ساخت، فروش و تغییر کاربری می‌دهد».

به گفته آقای جعفرزاده ایمن آبادی، مستنداتی وجود دارد که «اداره اوقاف مجوز ساخت به مستاجرین خود داده است».

سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس قانون تشکیل این سازمان، اداره موقوفات فاقد متولی، امامزاده‌ها و اماکن مذهبی به استثناء مساجد و مدارس دینی، خیریه‌های فاقد مدیر و گورستان‌های متروکه را بر عهده دارد.

علی ربیعی، مدیر روابط عمومی این سازمان، ۱۳ آبان ۱۳۹۰ گفته بود که ۱۲۷ هزار موقوفه در ایران وجود دارد و یک سوم مساحت ایران، وقف است.

نماینده رشت همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه را متهم کرد که زمین‌های متعلق به منابع ملی را تصرف کرده و راسا مجوز گردشگری می‌دهد.

به گفته آقای جعفرزاده ایمن آبادی، این سازمان به یک «بنگاه بزرگ اقتصادی» تبدیل شده است در صورتی که وقف، جنبه دینی دارد.

وی تاکید کرد: «فکر می‌کنم اگر این گونه پیش رود سازمان اوقاف بتواند در آینده‌ای بسیار نزدیک به اندازه یک کشور مستقل، زمین در اختیار داشته باشد».

محمد علی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز ۱۳ شهریور گفته بود که سازمان اوقاف و امور خیریه برخی از زمین‌های منابع طبیعی را «اجاره داده و مجوز ساخت و ساز صادر کرده است».

محمد مهدی حاتمی، معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه، ۱۷ شهریور، اتهام زمین‌خواری و صدور مجوز ساخت و ساز توسط این سازمان را رد کرده بود.

آقای حاتمی ادعای تصرف در منابع طبیعی را «بی‌ اساس» دانسته و در عین حال گفته بود که در خصوص اراضی منابع طبیعی، عملکرد سازمان اوقاف و سازمان منابع طبیعی در قالب تفاهم‌نامه‌ای است که چند سال پیش بین این دو سازمان منعقد شده است.

نماینده رشت در مجلس همچنین گفت: «سال‌های گذشته و بخصوص پس از انقلاب درباره تعدد و افزایش امامزاده‌ها بحث‌های فراوانی وجود داشت و مردم از ما سوال می‌کنند که بعد از انقلاب این همه امامزاده از کجا آمده است؟»

حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه، مرداد ماه سال ۱۳۹۰ از وجود ۱۱ هزار امامزاده در ایران خبر داده و گفته بود که تعداد امامزاده‌ها در سال ۹۰ نسبت به تعداد امامزاده‌ها در سال نخست انقلاب اسلامی، هفت برابر شده است.

آقای جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به وعده وزیر ارشاد برای اصلاحات سازمانی و مدیریتی در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت که هیچ کدام از این وعده‌ها اتفاق نیفتاده و «صبر مجلس در حال اتمام است».

سازمان اوقاف و امور خیریه از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما رییس آن، نماینده رهبری جمهوری اسلامی دراین سازمان است و بر اساس گزارش‌ها با هماهنگی وی انتخاب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *