اولین مدال دوومیدانی زنان ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی

لیلا رجبی با کسب مدال نقره، اولین مدال دوومیدانی بانوان ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی را به دست آورد. این پرتابگر وزنه در بازی‌های آسیایی اینچئون با شش پرتاب صحیح و بدون خطا، پس از پرتابگر چینی به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

018B3533-9449-440D-A5AE-044C8136D90D_w640_r1_s

لیلا رجبی پس از کسب مدال نقره گفت: خیلی خوشحالم که توانستم نایب قهرمان شوم. برای المپیک فرصت کافی وجود دارد. به امکانات نیاز دارم، از جمله اردوی خارج از کشور و اینکه مربی کنارم باشد زیرا کسب مدال در المپیک خیلی سخت است.

رجبی درباره اینکه چرا نتوانسته رکورد خودش را ثبت کند، گفت: “بازی‌های آسیایی جای رکوردشکنی نیست، اینجا باید مدال بگیریم. می‌توانیم رکورد ایران را بزنیم اما آخر شویم. حواسم به این بود که رقبایم از لحاظ امتیاز به من نزدیک نشوند.”

سرگئی بوبکا نایب رییس فدراسیون جهانی دوومیدانی و ستاره سابق پرش با نیزه، پس از اهدای مدال به لیلا رجبی گفت: “از دیدن این موفقیت بسیار خوشحال شدم و به ایران تبریک می‌گویم. مدال نقره موفقیت بزرگی است و نشان می‌دهد دوومیدانی ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفته.”

نام قبلی لیلا رجبی «تاتسیانا ایلیوش چانكا» است و اهل بلاروس. دهسال قبل در پرتغال نایب قهرمان پرتاب وزنه‌ باشگاه‌های اروپا شده و عنوان چهارم جوانان جهان در جامائیکا را نیز در اختیار دارد.

او در بلاروس که محل تقریباً دائمی برای برپایی اردوهای تیم ملی دو و میدانی ایران است، با پیمان رجبی دونده بوشهری دوهای سرعت ایران آشنا شد و با یکدیگر ازدواج کردند. تابعیت ایران را پذیرفت، مقیم بوشهر شد و نام لیلا رجبی را برای خود برگزید.

لیلا ابتدا رکورد ملی را كه در اختیار پریسا بهزادی بود، با سه متر اختلاف شکست و چند بار دیگر نیز در مدت زمانی کوتاه، آن را ارتقا داد.

 او طی شش سال گذشته بارها در مسابقات داخل سالن و فضای باز قهرمانی آسیا موفق به کسب مدال شده که از آن جمله می‌توان به دو مدال طلای بازی‌های داخل سالن در هانوی و قهرمانی داخل سالن در تهران اشاره کرد.

در ماده پرتاب چکش بازی‌های آسیایی اینچئون، کاوه موسوی که حدود چهار ماه در بلاروس اردو زده بود، با سه پرتاب خطا از دور رقابت‌ها حذف شد. رضا مقدم هم مانند موسوی با انجام سه خطا از گردونه مسابقات کنار رفت که نتیجه‌ای دور از انتظار برای ایران محسوب می‌شود.

افشین داوری رییس فدراسیون دوومیدانی درباره عملکرد ضعیف ملی‌پوشان پرتاب چکش گفت: “متاسفانه رکوردهایی که ملی‌پوشان ما زدند بسیار ضعیف بود. اگر رکورد خودشان را هم می‌زدند راضی کننده بود، اما این اتفاق نیفتاد.”

در صد متر زنان مریم طوسی بین هفت دونده در جایگاه سوم قرار گرفت و به مرحله بعد راه یافت. در صد متر مردان  هم رضا قاسمی و حسن تفتیان به نیمه نهایی صعود کردند.

تیمور غیاثی پس از حذف کاوه موسوی و رضا مقدم گفت: تا روز آخر همه امکانات و شرایط را برای آنها فراهم کردیم اما حذف شدند، مشکل از خودشان بود.

مدیر تیم‌های ملی درباره مدال نقره رجبی و رقابت دوندگان سرعت گفت: او نتیجه بسیار خوبی گرفت و توانست مدال برنزی که سال‌ها کسب می‌کرد به نقره ارتقا دهد، رجبی زحمت زیادی کشید. در ماده سرعت نیز نتایج بچه‌ها فوق‌العاده بود. هم رضا قاسمی و هم حسن تفتیان عملکرد خوبی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *