مهلت دو روزه دولت هنگ کنگ به معترضان برای ترک خيابان ها

رييس شورای اجرايی هنگ کنگ روز شنبه چهارم اکتبر به معترضان تا روز دوشنبه مهلت داده است تا به تجمع و تحصن خود پايان داده و خيابان ها را ترک کنند. اين در حالی است که هزاران تن عصر روز شنبه در مرکز و مناطق تجاری و بازرگانی هنگ کنگ دست به تظاهرات زده اند.

080FDF15-CA74-4DAE-85D4-D4029934380E_w640_r1_s

به گزارش آسوشيتدپرس لئونگ چون يينگ در سخنانی تلويزيونی بارديگر از معترضان خواسته است تا به خانه های خود برگردند. وی خواستار بازگشت امور به حالت عادی شده است.

رییس شورای اجرایی هنگ کنگ گفته است: پلیس تمامی اقدامات لازم برای بازگشت نظم و ارامش و همچنین بازگشایی مدارس در روز دوشنبه اتخاذ خواهد کرد.

طبق اين گزارش پس از پايان تظاهرات روز شنبه، معترضان نگران حمله پليس به معترضان در شب بودند. ولی گزارش ها حاکی است که  شمار زيادی از معترضان تا نيمه شب همچنان در خيابان ها بودند.

اعتراض طرفداران دمکراسی در هنگ کنگ به دنبال تصميم دولت چين برای کنترل انتخابات آتی منطقه در سال ۲۰۱۷ ميلادی آغاز شد. بر اساس تصميم پکن، کانديداها برای شرکت در انتخابات بايد توسط دولت تاييد صلاحيت شوند.

معترضان هنگ کنگی معتقدند که اين اقدام موجب خواهد شد تا تنها کانديداهای وفادار به دولت مرکزی تاييد صلاحيت شوند.

معترضان همچنين خواهان کناره گيری لئونگ چون يينگ، رييس شورای اجرايی هنگ‌کنگ، از قدرت هستند.

روز جمعه به دنبال درگيری بين  هواداران دولت چين و معترضان طرفدار دمکراسی در خيابان هنگ کنک،  معترضان گفت‌وگوهای برنامه ريزی شده  شورای اجرايی منطقه هنگ کنگ را به حال تعليق در آوردند.

معترضان خواهان پيوستن شهروندان هنک کنگ به تجمع های اعتراضی خود هستند و  از پليس درخواست کرده‌اند که در برابر مهاجمان از آنها حمايت کنند. فدراسيون دانشجويان هنگ کنگ، يکی از گروه‌های فعال در تظاهرات که اوايل هفته جاری ده‌ها هزار نفر را به خيابان‌ها کشاند، گفته است که هيچ گزينه ديگری به جز لغو مذاکرات ندارد.

به گزارس خبرگزاری رويترز،‌ روز جمعه دست کم يک هزار نفر از طرفداران دولت مرکزی چين با حمله به منطقه مونگ کوک بنرها و چادرهای حدود يکصد معترض حاضر در محل را پاره کردند و به زد و خورد با آنها پرداختند.

طبق اين گزارش با انتشار خبر درگيری در اين منطقه ، عده زيادی از معترضان برای کمک به ديگر مخالفان به منطقه مونگ کوک شتافتند که گسترش درگيری ها را درپی داشت.

گزارش ها حاکی است که  اين درگيری‌ها در نهايت با دخالت پليس و تشکيل زنجيره انسانی نيروهای ويژه ميان دو گروه پايان يافت.

به گزارش رسانه های محلی درگيری‌های روز جمعه دست کم ۱۳۱ زخمی بر جای گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *