قيمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال گذشته رسید

قيمت نفت برنت در روز دوشنبه ۲۱ مهرماه به بشکه‌ای زير ۸۸ دلار سقوط کرد که پايين‌ترين قيمت طی چهار سال گذشته است.

029DBF9D-3C25-4F95-9425-E347BF0B2841_w640_r1_s_cx0_cy6_cw0

به گزارش خبرگزاری رويترز، افت چشمگير قيمت نفت در روز دوشنبه بعد از انتشار گزارش‌هايی پيرامون پيام عربستان سعودی درباره تمايل اين کشور برای بالا نگه داشتن حجم توليد نفت اتفاق افتاد.

عربستان که توليد نفت آن معادل يک سوم کل توليد نفت اوپک است می‌گويد که حجم توليد خود را در سطح بالا نگه خواهد داشت، حتی اگر اين کار منجر به کاهش قيمت نفت شود.

چندين منبع به خبرگزاری رويترز گفته‌اند عربستان اعلام کرده است که اين کشور می‌تواند با نفت بشکه‌ای ۹۰ يا ۸۰ دلار هم موافقت کند.

وزير نفت کويت نيز می‌گويد که احتمال نمی‌رود اعضای اوپک حجم توليد نفت خود را برای افزايش قيمت آن پايين بیاورند.

بيورنی شيلدراپ، تحليلگر ارشد موسسه «سی‌ای‌ب» در اسلو به اين خبرگزاری گفته است با توجه به اظهارات عربستان و کويت، انتظار نمی‌رود که توليد نفت اوپک حداقل تا اجلاس بعدی اين سازمان که ۲۷ نوامبر (يک و نيم ماه ديگر) برگزار خواهد شد، کاهش يابد.

رويترز می‌نويسد قيمت نفت برنت در روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر سال ۲۰۱۰ سقوط کرد و کمتر از ۸۸ دلار به ازای هر بشکه معامله شد، اما دوباره مقداری بالا رفت و به ۸۸ دلار و ۶۰ سنت رسيد.

قيمت نفت آمريکا نيز با افت ۸۰ سنتی نسبت به روز گذشته به ۸۵ دلار و ۲ سنت رسيد.

اين گزارش به افزايش ۹.۵ درصدی واردات نفت چين طی ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن اشاره کرده است که باعث شد قيمت نفت مقداری بالا بماند.

چين معمولا زمانی که قيمت نفت در حد پايين است، وارداتش را افزايش می‌دهد تا ذخاير استراتژيک خود را بالا ببرد. با اين حساب، افزايش تقاضای جهانی نفت در ماه گذشته، نه به خاطر افزايش مصرف، بلکه خريد بيشتر نفت برای ذخيره کردن بوده است.

بر اساس داده‌های سايت رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، قيمت نفت اوپک از بالای ۱۰۴ دلار در نيمه ماه ژوئيه به ۸۶ دلار و ۴۳ سنت در ۱۸ مهر امسال رسيده است، به عبارتی هر بشکه نفت اوپک حدود ۱۸ دلار نسبت به چهار ماه قبل ارزان‌تر شده است. اين رقم برای نفت برنت حدود ۲۰ دلار است.

اين گزارش به وضعيت اقتصادی مبهم اروپا نيز اشاره کرده و بر اساس پيش‌بينی تحليلگران گزارش داده است که قيمت نفت دوباره ۱۰ دلار يا حتی بيشتر نيز می‌تواند کاهش يابد.

در اين ميان رويترز می‌نويسد که عراق روز يکشنبه قيمت پيشنهادی برای فروش نفت ماه آينده خود به مشتريان جهانی را کاهش داده است. همين اقدام را عربستان هفته گذشته انجام داده بود.

بر اساس گزارش اوپک که روز جمعه منتشر شد، عربستان توليد نفت خود را از روزانه ۹ ميليون و ۵۹۷ هزار بشکه در ماه اوت به بالای ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه طی ماه گذشته افزايش داده است.

رويترز می‌نويسد که از نظر کارشناسان، ادامه افزايش توليد نفت عربستان به رغم کاهش قيمت جهانی نفت بیانگر آن است که اين کشور بيشتر از قيمت نفت به فکر حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت است.

علی العمير وزير نفت کويت نيز گفته است که کاهش قيمت نفت نهايتا تا ۷۶ يا ۷۷ دلار به ازای هر بشکه می‌تواند برسد، سطحی که هزينه توليد نفت در آمريکا و روسيه است و از اين ميزان پايين‌تر نخواهد رفت.

هزينه توليد نفت در آمريکا بسيار بالاتر از توليد آن در کشورهای عربی است.

آقای شيلدراپ می‌گويد که افزايش توليد نفت نامتعارف (توليد نفت شيل) طی سال گذشته چهره بازار نفت را تغيير داد، اما ديگر نفت ۱۰۰ دلاری قيمت مطلوبی نيست، اين قيمت برای فروشندگان نفت خوب، اما برای خريداران نفت بسيار بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *