اخبار ضد و نقیض مسوولین در مورد شناسايی عوامل اسيدپاشی

در حالی که يک مقام نيروی انتظامی جمهوری اسلامی روز پنج شنبه ۱ آبان  از «شناسايی عوامل» اسيدپاشی در اصفهان خبر داده، غلامحسين اسماعيلی، رييس کل دادگستری استان تهران می گوید تلاش های جدی برای شناسايی اسيد پاشی در حال انجام است.

24323_754

وزارت بهداشت نيز تعداد قربانيان اسيدپاشی در اصفهان را چهار نفر اعلام کرد و افزود که از ابتدای سال ۹ مورد اسيدپاشی در اين شهر رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،عبدالله محمودزاده، مسوول دفتر جانشينی فرمانده کل قوا در نيروی انتظامی، خبر داد که «عوامل» اسيدپاشی در اصفهان شناسايی شده اند.

وی در همین حالی اضافه کرد:« فرد مظنون حساب شده عمل می کرد، اما بزودی دستگير خواهد شد.»

الهام امين‌زاده، معاون حقوقی حسن روحانی، سی‌ام مهرماه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مسئله اسيدپاشی اصفهان بر مبنای روابط شخصی بوده و ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر نداشته است.

در روزهای گذشته اظهارات متناقضی از سوی مسئولين دولتی و قضايی درباره شناسايی و دستگيری عوامل اسيدپاشی در اصفهان بيان شده است.

مرتضی ميرباقری، رئيس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور ايران، روز دوشنبه ۲۸ مهر از دستگيری ۴ مظنون اسيدپاشی در اصفهان خبر داده بود. مسئولين قوه قضائيه اما اين سخنان آقای ميرباقری را تکذيب کرده اند.

اسماعيل  احمدی‌ مقدم، فرمانده نيروی انتظامی،نيز روز چهارشنبه ۳۰ مهر گفته بود که  سرنخ‌هايی از عامل اسيدپاشی در اصفهان به دست آمده و به نظر می‌رسد اين اقدام توسط يک نفر انجام شده است.

آقای محمود زاده در ادامه سخنان خود تاکيد کرد که اقدام اسيدپاشی ربطی به «بدحجابی» نداشته است و افرادی که مورد اسيدپاشی قرار گرفته اند از خانواده های «مذهبی» بوده اند.
در روزهای گذشته تعدادی از مسئولين جمهوری اسلامی ارتباط موضوع اسيدپاشی با موضوع حجاب و«امر به معروف و نهی از منکر» را تکذيب کرده اند.

اين درحالی است که برخی از نمايندگان استان اصفهان درمجلس پيش از اين ارتباط اين اسيدپاشی‌ها با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» را تائيد کرده بودند.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس روز يکشنبه ۲۷ مهر در اين باره گفته بود: «اين دقيقاً شبيه اقداماتی است که داعش در عراق و سوريه به دنبال اجرای آن است و با انجام کارهای خلاف شرع در بروز چهره خشن از اسلام تلاش می‌کند.»

در اين حال برخی از شهروندان اصفهان نيز از دريافت پيام‌های هشدارآميز درباره اسيدپاشی در صورت رعايت نکردن حجاب خبر داده‌اند.

«هانيه» يکی از دختران اصفهانی در گزارشی که خبرگزاری ايسنا روز ۲۷ مهر منتشر کرده گفت  که از يک شماره ناشناس هشداری را دريافت کرده که اگر حجابش را رعايت نکند به او اسيدپاشی می‌شود.

پيش از اين يک منبع مطلع در اصفهان به راديو فردا گفته بود که جوان، کم‌حجاب و زيبا بودن، مشخصه مشترک زنانی است که اخيرا در اين شهر با اسيد هدف حمله قرار گرفته‌اند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نيز روز پنج شنبه گفت: «تعداد قربانيان اسيدپاشی چهار نفر است اما از ابتدای سال در مجموع ۹ نفر بودند.»

به گزارش خبرگزاری ايرنا سيدحسن هاشمی اضافه کرد:«همه اين قربانيان در اصفهان بودند که سوختگی های آنها سطحی بوده و بطور سرپايی درمان شده اند و البته چهار نفر از آنان مرد بودند.»

وی خبر داد که دو چشم سهيلا جورکش «قربانی» اسيدپاشی چهارشنبه شب عمل شده و افزود:«چشم راست او بطور جدی آسيب ديده و چشم چپ وی نيز ۵۰ درصد آسيب ديده است.»

روز چهارشنبه ۳۰ مهر هزاران تن در اصفهان و تهران در اعتراض به مسئله اسيدپاشی‌های اصفهان مقابل دادگستری اصفهان و مجلس شورای اسلامی در بهارستان تهران دست به تجمع زدند که بنا به گفته شاهدان عينی پليس تجمعات آن‌ها را متفرق کرده است.

امام جمعه ما ننگ ماست… دادستان جواب بده…. نیروی انتظامی چشمای خواهرم کو؟ از جمله شعارهای مطرح شده در این تجمع بود.

معاون امنيتی انتظامی وزير کشور روز چهارشنبه درباره تجمع معترضان در مقابل دادگستری اصفهان گفته بود: « با اينکه مجوزی برای برپايی اين تجمع صادر نشده بود اما نيروی انتظامی مانع برگزاری اين تجمع نشد.»

حسين ذوالفقاری همچنين گفته بود که عده ای که به گفته وی «قصد داشتند اعتراض اين افراد را به سمت و سوی ديگری سوق دهند» توسط ماموران امنيتی شناسايی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *