حوثی‌ها و دیگر جناح‌های سیاسی یمن به توافق رسیدند

جناح‌های اصلی سیاسی در یمن، ازجمله شورشیان شیعه حوثی، روز شنبه دهم آبان با امضای توافقی، از رئیس جمهوری و نخست‌وزیر این کشور خواستند تا اقدام به تشکیل دولت جدید کنند.

D4FFD2DF-CEF3-4FEE-BDBC-36059E0BFE67_w640_r1_s_cx0_cy10_cw0

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۳ حزب یمن با انتشار بیانیه‌ای از خالد بحاح، نخست‌وزیر و عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، خواسته‌اند تا وزیرانی جدید برای دولت یمن انتخاب کنند.

جمال بن عمر، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، به رویترز گفت که بر پایه توافق جدید، آن دسته از احزاب یمن که در نهاد رایزنی ریاست‌جمهوری نماینده ندارند از این پس اجازه می‌یابند برای وزارتخانه‌های مختلف کاندیدا معرفی کنند.

شورشیان شیعه حوثی که از جمله امضا‌کنندگان این توافق‌نامه‌اند، روز جمعه به رئیس‌جمهوری یمن اخطار داده بودند که ۱۰ روز فرصت دارد تا دولت جدید تشکیل دهد.

این شورشیان شیعه که کنترل پایتخت این کشور را در دست دارند در این رابطه در روزهای اخیر با حدود سه هزار تن از سران قبایل خود در خیابان‌های صنعا، پایتخت، راهپیمایی کردند.

حوثی‌های شیعه در ماه‌های اخیر با گسیل نیروهای خود به غرب و مرکز یمن کوشیده‌اند در شکل دادن به مسیر جدید سیاسی یمن نقشی اصلی بازی کنند.

پس از چندین هفته ناآرامی و تظاهرات علیه حکومت مرکزی، حوثی‌ها در ۲۱ سپتامبر کنترل پایتخت را نیز در دست گرفتند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی و هم‌چنین کشورهای عرب خلیج فارس نگران‌اند که بی‌ثباتی در کشور ۲۵ میلیون نفری یمن ممکن است منجر به تقویت القاعده در منطقه شود و از این‌رو از گذار آرام سیاسی در این کشور استقبال کرده‌اند.

توافق‌نامه جدید احزاب یمن در حالی امضا می‌شود که روز گذشته در جریان درگیری‌ها در استان حُدَیده در غرب یمن بیست سرباز یمنی و سه فرد مسلح وابسته به گروه‌های افراطی کشته شدند.

علی‌اکبر ولايتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بين‌الملل، روز ۲۶ مهر با اعلام حمایت کامل تهران از حوثی‌های يمن، خواستار آن شد تا گروه شيعه مذهب انصارالله در اين کشور، نقشی مانند حزب‌الله لبنان در لبنان ايفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *