جزئیات جنایات جدید داعش علیه یک قبیله سنی‌مذهب عراق

یکی از نکات مهمی که از همان آغاز فعالیت های تروریستی گروه داعش در خاورمیانه مورد اشاره تحلیلگران قرار می گرفت، این بود که اقدامات این گروه به قوم و مذهب خاصی محدود نمانده و همه گروه های مخالف را هدف قرار داد. قتل عام اعضای یک قبیله سنی مذهب عراقی و جنایات داعش علیه آن ها، جدیدترین شاهد در تأیید این امر است.
داعش11
به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «سی ان ان» امروز گزارشی را درباره جنایات تازه داعش علیه اهل سنت عراق منتشر کرده که به طور خاص، به اقدامات اخیر این گروه علیه قبیله «آل بونمر» می پردازد. در این گزارش که ابعاد جدیدی از رویکرد جنایتکارانه داعش علیه همه اقوام و مذاهب را نشان می دهد، آمده است:
آن ها در نیمه های شب از خانه های خود و برخی از هم از رختخواب های خود به بیرون کشیده شدند. آن ها در خانواده های خود پدر، برادر و پسر بودند و همگی از اعضای قبیله آل نمر که از جمله آخرین پایگاه های مقاومت در مقابل داعش در صحرای غربی عراق به شمار می رود.
شیخ نبیل القعود از رهبران این قبیله به سی ان ان می گوید حدود 50 نفر از اعضای قبیله (واقع در استان انبار در غرب بغداد) در ساعات اولیه صبح روز شنبه توسط داعش ربوده شده اند. سرنوشت آن ها نامعلوم است؛ اما القعود و دیگران بر این باورند که آن ها احتمالاً کشته شده اند. این جدیدترین نمونه از جنایات داعش است که طی روزهای اخیر، صدها تن از اعضای قبایل مختلف را به قتل رسانده است.
القعود می گوید قبیله آل نمر که چند هزار نفر عضو دارد، آماده مبارزه و بازپس گیری شهر «حیت» است که به دست داعش افتاده است. این شهر ماه گذشته و پس از چند هفته درگیری میان آل نمر و داعش به دست تروریست ها افتاد.
پس از آنکه داعش از سوریه به سمت عراق سرازیر شد و شهرهای استان انبار را یکی پس از دیگری تصرف نمود، حیت و همچنین شهر مجاور آن یعنی «رمادی» به مراکز مقاومت در مقابل داعش تبدیل شدند. اعضای قبیله آل بونمر تا زمانی که سلاح و مهماتشان به پایان رسید، در مقابل داعش مقاومت کردند.
القعود می گوید قبیله اش در حال حاضر نیروی قدرتمندی را برای حمله به حیت فراهم کرده؛ اما منتظر تأیید نهایی دولت مرکزی است و همچنین سعی دارد در صورت امکان نیروهای ائتلاف بین المللی را نیز با خود همراه کند.
اما گزارش های منتشره درباره ربودن و قتل اعضای قبیله آل بونمر، در مجموع موضوع تازه ای نیست و پیش از آن نیز گزارش هایی از اعدام ها و نیز کشف گورهای دسته جمعی در مناطق قبایلی عراق منتشر شده بود. یک مقام عراقی می گوید مدتی پیش یک گور دسته جمعی که جسد 200 تن از اعضای آل بونمر در آن قرار داشت، در نزدیکی حیت کشف شد. این افراد پس از کنترل داعش بر حیت اسیر و به قتل رسانده شدند.
این مقام عراقی می افزاید در موردی دیگر نیز 48 تن از اعضای این قبیله در خیابان های حیت گردانده شده و سپس در ملأ عام اعدام شده اند. یک گور دسته جمعی نیز در نزدیکی رمادی کشف شده است. ویدئوهای مربوط به این واقعه در سطح اینترنت وجود دارد.
با این وجود، قبیله آل بونمر به واسطه توانایی ها و مهارت های جنگی خود شناخته شده است. در گزارشی که سال 2003 از سوی موسسه «بروکینگز» منتشر شده بود، اشاره شده بود که هرچند در زمان حکومت صدام اغلب قبایل سنی به دولت وفادار بودند، اما آل بونمر در سال 1995 در واکنش به قتل یکی از سران خود اعتراضاتی را علیه دولت ترتیب دادند. اعتراضاتی که البته توسط نیروهای شبه نظامی وابسته به صدام سرکوب شد.
از زمان سقوط صدام نیز آل بونمر همواره با فعالیت های القاعده در عراق مخالفت کرده است. البته این قبیله سال گذشته در شورش های صورت گرفته علیه دولت مالکی نیز مشارکت داشت. به هر حال، رهبران این قبیله می گویند که در حال حاضر برای مقابله موثر با داعش منتظر کمک دولت مرکزی و نیروهای ائتلاف بین المللی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *