آغاز “انتخابات” در شرق اوکراین به رغم مخالفت جهانی

انتخابات در شرق اوکراین از ساعت ۶صبح یکشنبه به وقت اروپای مرکزی آغاز شد و طبق برنامه اعلام شده ساعت ۱۸به پایان خواهد رسید. رهبران روس‌تبار دو استان جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک گفته‌اند که انتخابات مستقل از کیف و برای تعیین مقامات دولتی “جمهوری خلق” برگزار می‌شود.

0,,18033601_303,00

یکشنبه قبل (۴ آبان/ ۲۶ اکتبر) نیز انتخابات پارلمانی اوکراین برگزار شد که در آن احزاب حامی اروپا و غرب پیروز شدند. انتخابات پارلمانی به دلیل ادامه درگیری‌ها بین ارتش و جدایی‌طلبان، در مناطق شرقی اوکراین برگزار نشد.

شمار رای‌دهندگان انتخابات در استان‌های شرقی مشخص نیست زیرا در ماه‌های گذشته صدها هزار نفر شرق اوکراین را به دلیل جنگ ترک کرده‌اند. تعداد واجدین شرایط برای انتخابات حدود ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است اما ساکنان فعلی شرق اوکراین ۲میلیون نفر برآورد می‌شوند.

جنگ بر این انتخابات سایه افکنده و شرایط را پیچیده‌تر کرده است. یک روز پیش از انتخابات سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرد ۶ سرباز ارتش کشته و ۶ سرباز دیگر نیز در درگیری‌های بین ارتش و جدایی‌طلبان زخمی شدند.

مخالفت آمریکا، فرانسه و آلمان با انتخابات جدایی‌طلبان
ناظران می‌گویند انتخابات شرق اوکراین به عاملی برای افزایش دوباره تنش‌ها میان روسیه و غرب تبدیل شده است. آمریکا، فرانسه و آلمان پیشاپیش “نتایج حاصل از این انتخابات جنجالی” را رد کرده‌اند.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا قصد تجزیه‌طلبان در بخش‌هایی از شرق اوکراین، برای برگزاری آنچه به طور غیرقانونی انتخابات محلی می‌نامند، را محکوم می‌کند.

در آستانه برگزاری این انتخابات رهبران اوکراین، آلمان و فرانسه نیز در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از او خواستند انتخابات روز یکشنبه مناطق شرقی اوکراین را به رسمیت نشناسد. امامقامات روسیه به صراحت اعلام کردند که نتایج انتخابات را می‌پذیرند.

روسیه: نتایج انتخابات را می‌پذیریم
سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، در رابطه با برگزاری انتخابات توسط شورشیان طرفدار کرملین در شرق اوکراین گفت: «ما امیدواریم که انتخابات همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، برگزار شود و طبعا نتایج آن را خواهیم پذیرفت«.

وزیر خارجه روسیه همچنین افزود: «برگزاری انتخابات در جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک برای وجاهت قانونی صاحبان قدرت در این دو جمهوری اهمیت دارد و منعکس‌کننده یکی از نکات مهم توافق‌نامه آتش‌بسی است که در سپتامبر امسال در روسیه سفید با کیف امضا شد.»

توافق‌نامه مینسک که پنجم سپتامبر بین فرستادگان کیف و مسکو، نمایندگان مناطق جدایی‌طلب و نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا امضا شد، زمینه را برای برقراری آتش‌بس و کاهش شمار قربانیان غیرنظامی فراهم کرد.در این توافق‌نامه همچنین خودمختاری برای مناطق شورشی نیز پیش‌بینی‌شده شد. اما مفاد این آتش‌بس شکننده تا به حال به طور کامل عملی نشده است.

آلمان: روسیه باید خویشتن‌داری نشان دهد

دولت آلمان بارها از روسیه خواسته ‌است برای جلوگیری از برگزاری انتخاباتی که می‌تواند بحران اوکراین را تشدید کند، از نفوذ خود در میان جدایی‌خواهان طرفدار مسکو استفاده کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در آستانه برگزاری انتخابات شرق اوکراین در گفت‌وگویی تلفنی به ولادیمیر پوتین، گفت که انتخابات در شرق اوکراین مشروعیت ندارد و نتایج آن از سوی رهبران اروپا به رسمیت شناخته نخواهد شد.

یک روز پیش از برگزاری انتخابات، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، در گفت‌وگو با روزنامه “اشتوتگارتر ناخریشتن” از روسیه خواست که خویش‌تنداری کند.

به اعتقاد اشتاین‌مایر، اظهاراتی که جدایی‌خواهان را به دوری از اوکراین تشویق می‌کنند، سبب شعله‌ور شدن بیشتر آتش جنگ خواهند شد. وزیر خارجه آلمان ضمن تشریح موضع‌دولت متبوعش تاکید کرد که برگزاری انتخابات شرق اوکراین با مفاد توافقات آتش‌بس مینسک مغایریت دارد و آلمان نتایج این انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت.

نتیجه انتخابات ظرف یک روز اعلام می‌شود
خبرگزاری “ریانووستی” روسیه به نقل از رومان لیاگین، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین، نوشت که نتایج انتخابات یک روز پس از جمع‌آوری آرا اعلام خواهد شد.

دولت مرکزی اوکراین این انتخابات را بر خلاف قانون اساسی این کشور می‌داند و آن را غیرقانونی اعلام کرده است. اوکراین مناطق دونتسک و لوهانسک را بخشی از سرزمین خود می‌داند و ارتش این کشور برای کنترل این مناطق با جدایی‌طلبان روس‌تبار درگیر جنگ است.

دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد(OCHA) در گزارش هفتگی خود که روز جمعه ۳۱اکتبر منتشر شد، اعلام کرده است که آمار تلفات درگیری‌های شرق اوکراین از مرز ۴هزار نفر گذشته و در این درگیری‌ها ۹هزار و ۳۶۶ نفر نیز زخمی شده‌اند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *