واردات چای بی‌کیفیت به ایران پس از دستکاری در امارات

به تازگی مشخص شده نوعی از چای ایرانی که به مدت ۷ تا ۸ سال در انبارهای ایران مانده و در قاعده باید به‌علت گذشتن سال‌ها از تاریخ مصرف به دور ریخته می‌شد، به امارات صادر و مجداد به عنوان چای مرغوب و خارجی به ایران وارد شده است.

0,,15985165_303,00
به‌گفته کارشناسان تغذیه، چای نوشیدنی نخست ایرانی‌هاست و این چای‌های تاریخ گذشته سلامتی استفاده‌کنندگان را تهدید می‌کند و می‌تواند بیماری‌های گوارشی زیادی را برای مصرف‌کنندگان در پی داشته باشد.

امیری، یک تولید کننده چای ارگانیک در همین رابطه به ایلنا گفته است: «متاسفانه از دهه ۸۰ به بعد صد‌ها هزار تن چای در انبارهای کشور دپو شد. پس از ۷ تا ۸ سال که در انبار‌ها باز شد، مشخص شد که این چای دیگر قابل استفاده نیست و تنها برای “کمپوست” و “کود” کاربرد داشت. بعدها این چای با قیمت بسیار پایینی در مناقصه‌ها به فروش رسید.»

وی معتقد است مرغوبیت چای وارداتی بسیار پایین بوده و این نوع چای هیچ وقت به کشورهایی نظیر اروپا و آمریکا صادر نمی‌شود. این چای فاقد استانداردهای لازم برای این کشورهاست و تنها برای کشورهای جهان سوم کاربرد دارد.

به گفته او، قیمت‌های تعیین شده برای چای دپو شده در انبارها در مناقصه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان در هر کیلو تعیین شده، در حالی که نرخ کود در بازار هر کیلو بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان است. اما یکسری افراد سودجو این چای را خریده، به کشور امارات و سایر کشورها فرستاده‌اند و با افزودن اسانس و عطر در کارگاه‌هایی که در آن کشورها داشتند، باردیگر این چای نامرغوب را با نام چای خارجی وارد ایران کرده‌اند.

این افراد سودجو تنها ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو برای این نوع از چای هزینه کرده‌اند، در حالی که قیمت یک کیلو از این چای در بازار ۳۰ هزار تومان است.

خبرگزاری کار ایران که این گزارش را منتشر کرده، درباره حجم چای دستکاری شده بازگشته به بازار ایران چیزی ننوشته است. حتی رهنمودی به مصرف‌کنندگان ایرانی داده نشده است که چگونه می‌توانند غیرقابل مصرف بودن این کالای زیانبخش را مورد آزمایش قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *