رئیس جدید صدا و سیما در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد

محمد سرافراز، رئیس تازه منصوب‌شده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از سال ۲۰۱۳ میلادی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مقام‌های ایرانی قرار گرفته است.

به گزارش رادیو فردا، این فهرست که در ماه مارس سال ۲۰۱۳ میلادی، پایان سال ۱۳۹۱، منتشر شد، نام ۹ فرد و یک سازمان را در بر می‌گیرد.

4A649559-E9BD-49A4-A017-D975D6A61EE8_w640_r1_s_cx0_cy0_cw89

افراد تحریم‌شده حق سفر به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را ندارند و چنانچه اموالی در این کشور‌ها دارند، مسدود خواهد شد.

این فهرست از جمله محمد باقر موسوی، مرتضی کیاستی از قضات ایران، علی‌اشرف، رشیدی اقدم، رئیس زندان اوین در سال ۱۳۹۱ یا حمیدرضا عمادی، رئیس اتاق خبر شبکه پرس‌تی‌وی را نیز در بر گرفته است.

در آن زمان محمد سرافراز، مدیر بخش بین‌المللی صدا و سیمای ایران و رئیس شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی بود.

او متهم شده است که تحت مدیریتش، پرس‌تی‌وی در کنار رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، با همکاری سازمان‌های امنیتی ایران، «اقدام به پخش اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان» از جمله مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی کانادایی کرده است.

آنچه «اعترافات» آقای بهاری از سوی تلویزیون ایران عنوان شد در برنامه هفتگی «ایران تودی» (ایران امروز) پخش شده بود.

به گفته اتحادیه اروپا این «اعتراف‌ها، زمانی که بهاری در زندان بود، به اجبار گرفته شده است».

اتحادیه اروپا می‌گوید آقای سرافراز «در نقض حق داشتن دادرسی و روند قضایی عادلانه» شرکت کرده است.

در سال ۱۳۹۰ نهاد نظارت بر رسانه‌های بریتانیا موسوم به «آف کام»،  شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی، را که در لندن مستقر بود، ۱۰۰ هزار پوند (۱۵۶ هزار دلار) جریمه کرده و به آن مدتی فرصت داده تا پروانه ثبتش را به ایران منتقل کند.

این حکم نیز به خاطر پخش مصاحبه‌ای با مازیار بهاری که در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸، در تهران بازداشت شد، صادر شد.

آقای بهاری در آن زمان به رادیو فردا گفته بود وقتی در زندان بود او را به اتاق بازجویی بردند، گفتند جاسوس است، حتما اعدام خواهد شد، و تنها راهی که دارد این است: «یک مصاحبه تلویزیونی بکنید و در این مصاحبه بگویید رسانه‌های غربی در جریان تظاهرات بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ نقش داشتند و بعد از این مصاحبه ما می‌توانیم شما را آزاد کنیم».

به گفته این روزنامه‌نگار پس از آن سه مصاحبه با او انجام شد؛ گروهی از واحد مرکزی خبر، گروهی از پرس‌تی‌وی و گروهی از خبرگزاری فارس.

محمد سرافراز با حکمی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای از ۱۷ آبان ماه به عنوان رئیس جدید رادیو و تلویزیون دولتی ایران انتخاب شد.

او از ۲۰ سال پیش در این سازمان مشغول به کار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *