مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در مسقط پایان یافت

دویچه وله فارسی- شامگاه دوشنبه (۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان) مذاکرات دو روزه میان محمد جواد ظریف با همتای آمریکایی‌اش جان کری پایان یافت. این مذاکرات با حضور کاترین اشتون، نماینده کشورهای ۱+۵ در پایتخت عمان برگزار شد.

0,,18055209_303,00

مذاکرات مسقط پشت درهای بسته انجام شد و از جزئیات آن تاکنون گزارشی منتشر نشده است. جان کری در خاتمه مذاکرات به خبرنگاران گفت، “سخت درحال کار کردن هستیم” و ظریف ابراز امیدواری کرد: «در نهایت پیشرفت می‌کنیم.»

روز سه‌شنبه نمایندگان کشورهای ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) در نشستی به سرپرستی ظریف و کاترین اشتون در جریان مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا و آخرین تحولات و پیشرفت‌ها قرار می‌گیرند.

عمان: از ۵ سال پیش میانجی بودیم

یوسف بن‌علوی بن‌عبدالله، وزیر امور خارجه عمان صبح دوشنبه گفته است، در مذاکرات سه‌جانیه در مسقط درباره “مسائل بزرگی” توافق شده و انتظار می‌رود درباره مسائل باقیمانده نیز راه‌حل‌هایی به دست بیاید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بن‌علوی گفت: «این نشست‌ها نتیجه ۵ سال تلاش کشور سلطنتی عمان برای از بین بردن فاصله‌ها میان ایران و غرب و کنار هم قرار دادن تمام طرف‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.»

میانجی‌گری سلطان‌نشین عمان میان ایران و کشورهای غربی موضوع پنهانی نیست اما مقام‌های ایرانی آغاز تلاش‌های مسقط برای نزدیکی ایران و آمریکا در مناقشه هسته‌ای را حداکثر سه سال پیش اعلام کرده‌اند.

عمان: از ۵ سال پیش میانجی بودیم

یوسف بن‌علوی بن‌عبدالله، وزیر امور خارجه عمان صبح دوشنبه گفته است، در مذاکرات سه‌جانیه در مسقط درباره “مسائل بزرگی” توافق شده و انتظار می‌رود درباره مسائل باقیمانده نیز راه‌حل‌هایی به دست بیاید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بن‌علوی گفت: «این نشست‌ها نتیجه ۵ سال تلاش کشور سلطنتی عمان برای از بین بردن فاصله‌ها میان ایران و غرب و کنار هم قرار دادن تمام طرف‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.»

گفتنی است مقام‌های جمهوری اسلامی آغاز تلاش‌های مسقط برای نزدیکی ایران و آمریکا در مناقشه هسته‌ای را حداکثر سه سال پیش اعلام کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور بیستم فرودین امسال گفته است که رهبر جمهوری اسلامی حدود دو یا دو سال و نیم پیش (در زمان دولت احمدی‌نژاد) با آغاز مذاکره مستقیم هسته‌ای با آمریکا موافقت کرده بود و این گفتگوها در دولت حسن روحانی ادامه پیدا کرده‌اند.

علی اکبر صالحی پیش‌تر زمان موافقت علی خامنه‌ای با این کار را فروردین ۹۲ اعلام کرده بود. مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و آمریکا بارها مذاکرات پنهانی میان مقام‌های دو کشور، از جمله با میانجیگری عمان را تائید کرده‌اند.

چانه‌زنی بر سر تحریم‌ها

سایت “ایران هسته‌ای” که ظاهرا توسط نزدیکان به تیم مذاکره‌کننده‌ای پیشین جمهوری اسلامی اداره می‌شود، روز یک‌شنبه در گزارشی نوشت، پیشنهادهای آمریکا در مورد تحریم‌ها تا کنون راضی‌کننده نبوده و چنانچه در مسقط پیشنهاد تازه‌ای مطرح نشود مذاکرات شکست خواهد خورد.

ظریف هنگام ورود به مسقط و پیش از آغاز مذاکرات سه جانبه به خبرنگاران گفته بود، لغو تحریم‌ها و میزان غنی‌سازی ایران مهم‌ترین موضوع‌های حل نشده هستند.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در گفتگویی با وب‌گاه دفتر آیت الله خامنه‌ای که متن آن به شکل بی‌سابقه‌ای هم‌زمان با مذاکرات مسقط منتشر شد، ضمن تاکید بر نقش رهبر جمهوری اسلامی در تعیین خطوط کلی مذاکرات، گفتگوهای عمان را کلیدی خواند.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان روز دوشنبه، ۱۹ آبان در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت، اگر کشورهای غربی راضی به لغو فوری تمام تحریم‌ها نشوند، دست نیافتن به یک توافق جامع در مهلت تعیین شده (۲۴ نوامبر/ ۳ آذر) بهتر است.

واکنش های اسرائیل و توییتر دفتر آیت الله خامنه ای

به گزارش خبرگزاری آلمان، نخست وزیر اسرائیل درباره توافق شتاب‌زده با جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای هشدار داد و گفت، تغییر محسوسی در سیاست‌های جمهوری اسلامی به چشم نمی‌خورد.

دفتر بنیامین نتانیاهو به نقل از او هشدار داد، جمهوری اسلامی همچنان خواهان نابودی اسرائیل است، از تروریست‌های بین‌المللی حمایت می‌کند و درباره برنامه‌هایش برای دست‌یابی به بمب اتم جامعه جهانی را فریب می‌دهد.

نخست وزیر اسرائیل از کشورهای ۱+۵ می‌خواهد در تائید توافق‌نامه‌ای که جمهوری اسلامی را قادر کند به سرعت به سلاح اتمی دست پیدا یابد، شتابزده عمل نکنند.

حساب کاربری منتسب به دفتر رهبر جمهوری اسلامی در توییتر هم‌زمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای در مسقط، ۹ پرسش درباره “چرایی و چگونگی از بین بردن اسرائیل” مطرح کرده که پاسخ آن‌ها از متن سخنان آیت الله خامنه‌ای استخراج شده است.

به گزارش “تابناک” در این پرسش و پاسخ که به زبان انگلیسی منتشر شده آمده است: «از بین رفتن اسرائیل به معنای کشتار یهودیان در این منطقه نیست.»

در این مطلب برگزاری رفراندومی بدون حضور یهودیان مهاجر در اسرائیل و با شرکت “همه مردم بومی فلسطین شامل مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در هر جایی که هستند، خواه در فلسطین، در اردوگاه‌های آوارگان در کشورهای دیگر و یا هر جای دیگر‌” راه نابودی این کشور عنوان شده است.

در پاسخ یکی دیگر از پرسش‌ها آمده، تا زمانی که رفراندوم برگزار نشده “برخورد قدرتمندانه و مقاومت قاطعانه و مسلحانه، راه علاج این رژیم ویرانگر است”.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *