وزیر نفت: برای جبران کاهش بهای نفت، مالیات را زیاد می‌کنیم

با کاسته شدن حدود ۲۰ درصد از قیمت پیش‌بینی‌شده نفت در بودجه‌بندی دولت، وزیر نفت ایران گفت که دولت در سال آینده برای جبران کاهش بهای نفت، افزایش مالیات بر درآمد و سیاست‌های ریاضتی را اجرا خواهد کرد.

C096798A-FACB-444E-A586-7B7F8140D5EB_w640_r1_s_cx0_cy4_cw0

بیژن نامدار زنگنه روز جمعه ۲۳ آبان این مطلب را در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) عنوان کرد اما توضیح دیگری در مورد افزایش مالیات طی سال آینده نداد.

وزیر نفت دولت یازدهم در مورد سال جاری اما گفت که دولت قادر است با برداشت از منابع صندوق توسعهٔ ملی، زیان ناشی از کاهش بهای نفت بر بودجهٔ سال جاری ایران را جبران و تحمل کند.

بودجه امسال دولت جمهوری اسلامی  با بهای نفت بشکه‌ای ۱۰۰ بسته شده، در حالیکه در هفته‌های اخیر حدود ۲۰ درصد از این قیمت پیش‌بینی شده کاسته شده‌است.

با توجه به این موضوع، آقای زنگنه درباره کاهش قیمت نفت از ۱۰۸ دلار به ازای هر بشکه در ماه ژوئن به زیر ۷۷ دلار در روزهای اخیر گفته که «این وضعیت طبیعتاً اثر مثبتی بر کارهای ما نمی‌گذارد، ولی ما درباره طرح‌های بالادستی‌مان (اکتشاف و تولید) تصمیم‌مان بر این بوده که اهدافی که داریم تامین بکنیم.

بیژن نامدار زنگنه همچنین روز شنبه در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت که بازگشت به قیمت‌های گذشته نفت دشوار است، ولی باید قیمت را در حدی که وضعیت جدید بازار اجازه می‌دهد، ترمیم کنیم.

ایران و ونزوئلا در نظر دارند برای جلوگیری از کاهش بیشتر بهای نفت خواستار کاهش صادرات نفت از سوی کشورهای عضو سازمان اوپک شوند. در حال حاضر کل صادرات نفت ایران نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه است.

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، صادرات نفت ایران از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ میلادی، به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در حال حاضر سقوط کرده‌است.

این در حالی است که پیش از این شماری از نمایندگان مجلس در ایران از دولت روحانی خواستند که بودجهٔ سال ۱۳۹۴ را با نفت کمتر از ۸۰ دلار در بشکه تهیه کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *