سونامی داعش به سمت غرب

پرچم سیاه داعش بر فراز ساختمان های دولتی افراشته شده است. خودروهای پلیس با نشان رسمی این گروه در تردد هستند. استادیوم محلی فوتبال برای اعدام های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. شهری در سوریه یا عراق؟ خیر. یک شهر در ساحل دریای مدیترانه؛ در لیبی.
694672
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از سی ان ان، نیروهای وفادار به داعش در سوریه و عراق حال کنترل کامل شهر درنا با جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر در نزدیکی مرز مصر و در فاصله ای 200 مایلی از سواحل جنوبی اتحادیه اروپا را به دست گرفته اند.
منابع لیبیایی به سی ان ان گفتند که این نیروها از آشوب های سیاسی بهره می برند تا حضور خود به سمت غرب در امتداد این ساحل را به سرعت گسترش دهند.
این منابع می گویند شاخه داعش در درنا شامل 800 نیرو می شود و تعدادی اردوگاه در حومه این شهر برپا کرده و در عین حال تاسیسات بزرگتری را در کوه های گرین، جایی که جنگجویان در سراسر شمال آفریقا در پناه آن آموزش می بینند، ایجاد کرده است.
این گروه با بازگشت 30 تن از نیروهای لیبیایی از سوریه و عراق به کشورشان تقویت شده است؛ آنها در ابتدا به دیرالزور در سوریه و سپس به موصل در عراق اعزام شده بودند. این افراد از شورای جوانان اسلام در درنا که گروه حامی داعش محسوب می شود، پشتیبانی می کردند. این شورا برای کسب برتری با یک گروه شبه نظامی دیگر رقابت می کند؛ تیپ ابوسالم که تعدادی از نیروهایش به القاعده وفادار هستند.
یک نوار ویدئویی که اواخر اکتبر منتشر شد بیانگر حمایت جمعیت بالایی از شبه نظامیان از شورای جوانان اسلام بود که وفاداری خود به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش بود. شاخه جدید داعش در درنا خود را استان «برقه» داعش می نامد؛ این نام متعلق به منطقه شرقی لیبی در زمان جایگزین شدن حکمرانی اسلامی با امپراتوری روم است.
شاخه لیبیایی داعش حال این شهر را تحت کنترل درآورده، دادگاه ها را تصاحب کرده، تمام ابعاد دولتی، بخش آموزش و رادیوی محلی را از آن خود کرده است.
نومن بنوتمن، یکی از جهادی های سابق لیبی که حال در بنیاد ضدتروریستی کویلیوم فعالیت می کند به سی ان ان گفت: «امروز درنا مانند شهر رقه، مقر داعش در سوریه است. داعش تهدید جدی را متوجه لیبی می کند. آنها در آستانه برپایی یک امارت اسلامی در شرق لیبی هستند.»
قضات، خبرنگاران و مقامات ارتشی در میان ده ها نفری هستند که طی سال جاری در درنا هدف حملات تروریستی قرار گرفتند.
تشابهات با سوریه
درنا تاریخ بلندی از تندروی ها را با خود دارد. این منطقه که در دوره قذافی در حاشیه بود، بیش از هر شهر دیگری در کل خاورمیانه به نیروهای القاعده در عراق نیرو اعزام کرده است. ضمن اینکه بخشی از جنگجویان خود را نیز برای کمک به داعش به سوریه اعزام کرده است.
در یک شباهت نگران کننده دیگر با سوریه، هفته گذشته بدن سه تن از فعالان ضدداعش که سرشان جدا شده بود، پیدا شد. این گروه بسیاری از افراد را در سوریه گردن زده است، از جمله خبرنگاران و مددکاران غربی را.
بغدادی دو ماه پیش با اعزام ابونبیل الانباری، یکی از معاونان ارشد خود و یکی از کهنه سواران عراقی داعش که در زمان حضور بغدادی در بازداشتگاه آمریکا در کنار وی بود، به هماهنگی تصرف درنا کمک کرد.
بنوتمن به سی ان ان گفت که جنگجویان لیبیایی وفادار به داعش حضور خود به سمت غرب در امتداد این ساحل را گسترش داده و شعبی را در البیضا، بنغازی، سرت و حتی در طرابلس ایجاد کرده اند.
نگرانی ها در مصر
یک گروه شبه نظامی از مصراته در تابستان سال جاری کنترل طرابلس را به دست گرفته و پارلمان را مجبور به نقل مکان کرد. این گروه مظنون به ارسال تسلیحات به نیروهای داعش در شرق لیبی است. بنوتمن می گوید نیروی هوایی لیبی یکی از این محموله ها را اوایل ماه جاری از بین برد. صحت این خبر برای سی ان ان آشکار نیست.
جنگنده های نیروی هوایی لیبی هفته گذشته مواضع حامیان داعش در درنا را بمباران کردند. بر اساس گفته های بنوتمن، آنها پنج موضع داعش در این منطقه را هدف قرار دادند، از جمله مراکز فرماندهی و اردوگاه های آموزشی که کشته شدن شش جنگجو و زخمی شدن 20 نفر از آنها را در پی داشت.
بنوتمن در ادامه افزود: «اکثریت مردم محلی با پیشروی داعش در درنا مخالف هستند اما به دلیل عدم حضور هرگونه مرکز دولتی، در حال حاضر نمی توانند اقدامات بیشتری داشته باشند. قبایل محلی تمایلی به اقدام علیه آنها ندارند چراکه مردم این مناطق دارای خویشاوندانی هستند که به داعش پیوسته اند.»
مصر بیش از پیش نگران حضور داعش در شرق لیبی است. در ماه جولای بود که یک گروه مسلح که مظنون به ارتباط با انصار بیت المقدس مصر بود، یک پست مرزی بیابانی مصر را مورد حمله قرار داد و 21 سرباز را کشت. انصاربیت المقدس وفاداری خود به داعش را ابراز داشته و همین مسئله نگرانی ها در مورد احتمال همکاری این گروه با حامیان داعش در لیبی را افزایش داده است. مقامات مصری می گویند تعداد قابل توجهی از تسلیحات انصاربیت المقدس از لیبی سرچشمه می گیرند.
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در ماه آگوست هشدار داد که «اگر داعش موفق شود، با تروریست ها در سواحل مدیترانه ای روبرو خواهیم بود.» شاید او هرگز تصور نمی کرد که چند ماه بعد داعش پایگاه مرزی را در منطقه ای نه چندان دورتر از سواحل جنوبی اروپا به دست بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *