Get Adobe Flash player

چند رسانه ای

به دنبال ما

ورود به سایت

مدیر کانال تجزیه طلب گوناز: شیعیان ترکیه به دولت ایران وفاداری بیشتری دارند تا دولت ترکیه

 

احمدی یوسفی سادات معروف به احمد اوبالی از سران یکی از باندهای تجزیه طلب که مدیریت تلویزیون گوناز (در شیکاگو) را بر عهده دارد در سفری که اخیرا به ترکیه داشت با یکی از کانال‌های نه چندان پر بیننده این کشور مصاحبه‌ای انجام داد. به گزارش سایت خبری-تحلیلی آذری‌ها دولت ترکیه در یک ماه گذشته و با شدت گرفتن شکاف‌های منطقه‌ای و سیاسی میان دولتین ایران –ترکیه سعی کرده است از طریق حمایت مقطعی از باندهای پان ترکیست فشارهای بیشتری به ایران وارد نماید.
در همین راستا برخی از عوامل شناخته شده میت مانند عارف کسکین (متولد ایران) حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داد و از طرف دیگر برخی از کانال‌های تلویزیونی درجه ۲ (BENGUN) نیز چ‌تر رسانه‌ای برای این فعالیت‌ها گشوده‌اند. البته شایان ذکر است که تلویزیون دولتی ترکیه TRT در یک اقدام تحریک آمیز طی گزارشی از جلسه چند نفره عده‌ای از تجزیه طلبان در سوئد که با برنامه ریزی عارف کسکین برگزار شده بود ادعاهایی در خصوص فشار دولت بر آذری‌های ایران مطرح کرد.
همین طور روزنامه تو. دی زمان از نشریات نزدیک به حزب عدالت و توسعه طی گزارشی از مصاحبه احمد اوبالی سعی کرد این چ‌تر رسانه‌ای را گسترش دهد.


به گزارش آذری‌ها به نقل از تو. دی زمان احمد اوبالی در گفتگو خود با تلویزیون BENGUN اظهار داشت که علوی‌های ترکیه به ویژه در استان‌های مرزی مانند قارص و ایغدر وابستگی بیشتری به دولت ایران دارند تا دولت ترکیه. تودی زمان نوشت:
«اوبالی با اشاره به ادعاهای سیاست مداران از جمله وزیر کشور ادریس نعیم شاهین و دیگران مبنی بر اینکه ایران از پ. ک. ک حمایت می‌کند اظهار داشت که حمایت ایران از پ. ک. ک جیز جدیدی نیست. ایران به وضوح در امور داخلی ترکیه دخالت می‌کند. ایران همواره به حمایت از پ. ک. ک پرداخته است، همچنان به انجام این کار ادامه خواهد داد.
همچنین ایران از گروه‌های مذهبی شیعه در ترکیه، به ویژه در استان‌های همجوار ایران مانند قارص و ایغدیر استفاده می‌کند این گروه‌ها بخاطر پیوند مذهبی با رژیم ایران احساس وفاداری بیشتری نسبت به رژیم ایران دارند تا ترکیه. او بدون توضیح بیشتر گفت: ایران با استفاده از وفاداری این گروه از شهزوندان به روش‌های مختلف برای قرار دادن ترکیه در یک موقعیت دشوار تلاش می‌کند- تودی زمان».
گفتنی است نخستین بار عارف کسکین در مصاحبه با تلویزیون SKY TURK در اوایل سال ۱۳۹۰ اظهار داشت که ایران با توجه به دستگیری و آزادی مراد کارایلان (رهبر ک. ج. ک) و احتمال توافق با وی، در آینده از پ. ک. ک به عنوان ابزاری علیه ترکیه استفاده خواهد کرد و ترکیه نیز باید به سیاست‌های دهه‌های گذشته رجوع نمایند و همانطور که در آن سال‌ها آنکارا در مقابل حمایت ایران از پ. ک. ک از گروه تروریستی مسعود رجوی حمایت می‌کرد این بار نیز باید از گروه‌های «دیگر» مخالف بهره برداری نماید. منظور وی از گروه‌های دیگر به وضوح باند پان ترکیست‌های تجزیه طلبی بود که خود وی نیز بخشی از آن‌ها به شمار می‌رود.
احمد اوبالی نیز در مصاحبه با کانال BENGUN با تاکید و اصرار بر حمایت ایران از پ. ک. ک و حتی نفود ایران در بین علوی‌های این کشور که حدود ۲۰ میلیون تن از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند سعی داشت ترکیه را به کمک‌های مالی و سیاسی بیشتری به باند تجزیه طلب تحریک نماید.
وی در این دست از اظهارات به اندازه تند روی کرد که ناخواسته به نفود معنوی ایران بر ۲۰ میلیون تن از شهروندان ترکیه تاکید نمود. قاعدتا دولتی چون ترکیه به هیچ روی از علنی شدن این موضوع استقبال نخواهد کرد که ۲۰ میلیون تن از شهروندانش نسبت به دولت ایران وفادار بوده و دولت ترکیه را به هیچ می‌شمارند.
دو کشور در رقابت‌های منطقه‌ای خود‌گاه و بی‌گاه از گروه‌های سیاسی مخالف استفاده ابزاری می‌کنند. در این راستا ترکیه نیز در چند سال گذشته هر از گاهی با دعوت از چهره‌های باند پان ترکیست به ترکیه برای آنان سمینار‌ها و تریبون‌های مختلفی فراهم می‌آورد اما پس از مدتی همه این اقدامات به فراموشی سپرده شده و از ورود این عده به ترکیه ممانعت به عمل می‌آید. برای نمونه محمود علی چهرگانی برای مدتی کوتاه مورد استفاده ابزاری سرویس‌های میت و‌ام. تی. ان قرار گرفت اما اکنون از ورود وی به ترکیه و جمهوری باکو ممنوع می‌باشد. چهرگانی در موارد متعدد به هنگام ورود به ترکیه و باکو با خفت از فرودگاه این کشور‌ها دیپورت شده است. او در یک مورد دیگر از سوی پلیس ترکیه در یکی از فاحشه‌های خانه‌های این کشور دستگیر و از ترکیه اخراج شده بود.
انتظار می‌رود پس از توافق ایران و ترکیه احمد اوبالی نیز به چنین سرنوشتی دچار شود زیرا دو کشور همسایه ناچار از همزیستی در منطقه بود و دیر یا زود روابط به تعادل خواهد رسید. حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه به ویژه در حوزه انرژی به قدری است که با کمترین فشار از سوی ایران، دولت ترکیه ناچار خواهد شد دست از اقدامات تحریک آمیز بردارد.