Get Adobe Flash player

چند رسانه ای

به دنبال ما

ورود به سایت

روحانی و عارف با وساطت جنتی تأیید صلاحیت شدند

 

عباسعلی کدخدایی، ‌ سخنگوی پیشین شورای نگهبان، گفته است که صلاحیت حسن روحانی و محمدرضا عارف در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، با «وساطت» احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان تأیید شد.

 


آقای کدخدایی در مصاحبه‌ای که روز شنبه پنجم مرداد در روزنامه شرق منتشر شده، با تکذیب «مهندسی» ترکیب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، گفته است: «برخی نامزد‌ها گاهی رأیشان به شش می‌رسد یک رأی دیگر می‌خواهند که صلاحیتشان احراز شود. برخی آقایان دوباره درخواست می‌کنند یا با آقایان مشورت می‌کنند که اگر این مشکلات هست این حسن‌ها هم هست و در جهت حل مسئله رایزنی می‌کنند.»

آنگونه که سخنگوی پیشین شورای نگهبان عنوان کرده، احمد جنتی در جلسه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، درباره دو کاندیدایی که «رأی لازم» را نداشتند «وساطت» کرده و گفته: «من هم شناخت دارم از این‌ها، می‌دانم که می‌توانند مفید باشند و با یکی، دو نفر صحبت کردند که رای نداشتند، آن‌ها هم آمدند رأی مثبت خودشان را اعلام کردند.»

آقای کدخدایی گفته این دو نفر، حسن روحانی و محمدرضا عارف، دو نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات بوده‌اند. آقای روحانی بعداً با حدود ۱۸ میلیون رأی به ریاست جمهوری رسید.

سخنگوی پیشین شورای نگهبان توضیح داده: «آقای روحانی ابتدا پنج رأی داشتند و بعد روی شش رأی ثابت ماندند، آقای جنتی رایزنی کردند و آقای دکتر عارف که پنج رأی داشتند. آقای جنتی گفتند من ایشان را می‌شناسم از قدیم، انسان متدینی هستند اگر تمایل دارید به ایشان رأی دهید.»

عباسعلی کدخدایی در دوره پنج ساله اخیر شورای نگهبان، عضو حقوقدان و سخنگوی این شورا بود اما ماه گذشته نتوانست رأی لازم را برای یک دوره دیگر حضور در مقام حقوقدان شورای نگهبان از نمایندگان مجلس کسب کند. آقای کدخدایی، به عنوان حقوقدان، در مجموع سه دوره سابقه عضویت در شورای نگهبان را دارد.

 


رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

سخنگوی پیشین شورای نگهبان همچنین درباره چگونگی رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری توضیح داده است.

او تأیید کرده که شورای نگهبان هم از طریق علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و هم از طریق حسن روحانی که از نزدیکان هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود، ‌ به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیغام داده «به نفع شماست که کنار بروید و اعلام انصراف کنید چون رد صلاحیت شما هزینه زیادی را به نظام تحمیل می‌کند.»

«درباره آقای هاشمی وقتی رأی‌گیری شد ایشان رأی لازم را نداشت. آقایان فقهای شورای نگهبان به‌ویژه دبیر شورا، حضرت آیت‌الله جنتی گفتند که بهتر است برخی آقایان بزرگان با ایشان ملاقاتی داشته باشند و بگویند با توجه به این رأی، بعد گلایه‌ای نکنند که چرا به ما نگفتید.»

عباسعلی کدخدایی در توضیح بیشتری افزوده است: «تلفن زدم به آقای لاریجانی، ایشان اول مقداری سختشان بود اما بعد پذیرفتند و گفتند امشب روضه دارند فردا صحبت می‌کنند. جناب آقای روحانی را زنگ زدم احوالپرسی کردیم گفتند دود سفیدی بلند شده است از شورای نگهبان؟ گفتم سفید و سیاه است و اگر ممکن است تشریف بیاورید اینجا برای گفت‌وگو.»

آنگونه که سخنگوی پیشین شورای نگهبان گفته، واکنش هاشمی رفسنجانی به پیغام شورای نگهبان مبنی بر انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که توسط علی لاریجانی و حسن روحانی به وی منتقل شده، این بوده است: «اشکالی ندارد من می‌ایستم.»

 

نقش مقام ارشد امنیتی

موضوع رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، یکی از جنجالیترین اتفاقات مربوط به این انتخابات بود که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز ۲۱ خرداد، یعنی سه روز مانده به برگزاری انتخابات، گفته بود که «یک مقام ارشد امنیتی» ‌ با حضور در جلسه شورای نگهبان، باعث رد صلاحیت او شده بود.

آقای رفسنجانی توضیح داده بود: «از آنجایی که در مسیر تأیید صلاحیت بنده نیز بهانه و مشکلی نبود، یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتاً به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رأی بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رأی به عدم احراز صلاحیت بنده دهند.»

نزدیکان هاشمی رفسنجانی، این مقام ارشد امنیتی را حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم، معرفی کرده‌اند.

اما سخنگوی پیشین شورای نگهبان با رد این اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است: «ما جایگاه افراد را خیلی بالا‌تر از این‌ها می‌دانیم که این بحث‌های خیلی ساده‌انگارانه مطرح شود و اینگونه تصور شود که نهاد شورای نگهبان دنبال این است که ببینند چه کسی رای بیشتری دارد بعد به او بگویند برود کنار و از این حرف‌ها.»

آقای کدخدایی در عین حال، با تأیید حضور وزیر اطلاعات در جلسه شورای نگهبان افزوده که حیدر مصلحی «اصلاً نسبت به آقای هاشمی حرف نزدند. نسبت به مباحث و حوادث پیرامونی و تحلیل اوضاع و احوال کشور و بین‌المللی صحبت کردند».

سخنگوی پیشین شورای نگهبان، ابراز اطمینان کرده که سخنان وزیر اطلاعات، «هیچ اثری» روی نظر اعضای شورای نگهبان درباره آقای هاشمی نداشت و «اگر وزیر هم نمی‌آمد همین تعداد رای به ایشان داده می‌شد».

عباسعلی کدخدایی در عین حال با تأیید تلویحی رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی به علت «توانایی» ناشی از سن بالا، غیبت محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه و عضو فقهای شورای نگهبان در «جلسه فوق‌العاده» بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات و در اعتراض به بررسی مجدد صلاحیت هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرده است.

آقای کدخدایی گفته است: «چون غالب آقایان فق‌ها از قم می‌آیند باید هماهنگی کنیم اما اینکه در دستور کار چی هست مشخص نیست. روز قبل با دفتر آقایان هماهنگ کردیم چون زمان داشت می‌گذشت و ما باید سه‌شنبه نظر می‌دادیم گفتیم که یک جلسه دیگر باید آقایان تشریف بیاورند اگر موافق باشند دوشنبه. همه قبول کردند. صبح ما دیدیم که ایشان تشریف نیاوردند ما پیگیری کردیم گفتند ظاهرا ایشان نمی‌توانند کاری برایشان پیش آمده اما معلوم نبود که آن روز موضوع آقای هاشمی مطرح می‌شود».