Get Adobe Flash player

چند رسانه ای

به دنبال ما

ورود به سایت

طرح امارات برای جاسوسی از ایران با مشارکت فرانسه

 

متحدان عرب آمریکا در حاشیه خلیج فارس، هر از چند‌گاه فعالیت‌هایی می‌کنند که هدف مستقیم آن‌ها، اقدام علیه ایران است؛ اما این بار، فرانسه پا به میدان گذاشته و با امضای قراردادی با امارات، زمینه جاسوسی این کشور از ایران را فراهم کرده است.

 

 

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال» (UPI) خبر داده که به تازگی امارات متحده عربی، قراردادی برای خرید دو ماهواره جاسوسی با فرانسه امضا کرده که به این شیخ نشین و دیگر همسایگان عربش در حاشیه خلیج فارس، توانایی جاسوسی از ایران را می‌دهد.

بر پایه این قرارداد ۹۱۳ میلیون دلاری که قرارداد «فالکون آی» (چشم شاهین) نام گرفته، امارات دو ماهواره با وضوح بالا از نوع «هلیوس» را که ساخت شرکت «آستریوم» است دریافت خواهد کرد. آستریوم، یکی از بخش‌های مرتبط با شرکت بزرگ دفاع هوایی و فضایی اروپا و نیز شرکت «تالس آلنیا» ست که مشترک توسط فرانسه و ایتالیا اداره می‌شود.

مقامات همراه وزیر دفاع فرانسه در زمان بستن این قرارداد با امارات، گفته‌اند: بر پایه بندهای ضمیمه این قرارداد، پرسنل نظامی فرانسه در امر تفسیر تصاویر و تسهیم اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها، تکنیسین‌های اماراتی را یاری خواهند داد.

یونایتد پرس، امضای این قرارداد را بخشی از تلاش‌های ده ساله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای به دست آوردن شبکه‌ای از ماهواره‌های تجسسی و ارتقای سامانه هشدار سریع دفاعی خود دانسته است.

این قرارداد در شرایطی به امضا می‌رسد که دولت امارات، پیش از این نیز قراردادهایی در حوزه تأسیسات و فناوری‌های هوا ـ فضا و همچنین سامانه‌های موشکی با فرانسه به امضا رسانده و تجهیزاتی از این دست را از این کشور دریافت کرده است.

مطالعه بیشتر...

مخالفت ایران با طرح صلح جدید خاورمیانه


علی لاریجانی، رئیس مجلس، و عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، طرح صلح جدید میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین را رد کردند. نتانیاهو اعلام کرد مردم اسرائیل باید تفاهم احتمالی با فلسطینیان را تایید کند.

 


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه (۲۱ ژوئیه / ۳۰ تیر) در باره ازسرگیری مذاکرات صلح میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل، به این گفت‌و‌گو‌ها نام «مذاکرات سازش» داد و مخالفت ایران با آن را اعلام کرد.
عراقچی در ادامه با تاکید بر همراهی ایران با گروه‌های تندروی فلسطینی چون سازمان افراط گرای حماس، از جمله دلایل مخالفت ایران با مذاکرات صلح را در ذکر نشدن «حق بازگشت آوارگان فلسطینی» و «نامشخص بودن موضوع قدس» (اورشلیم) خواند.
مسئله تعیین پایتخت در طرح ایجاد دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین از نکاتی است که تا کنون مذاکرات صلح را به بن‌بست کشانده است. اسرائیل بر این نظر است که اورشلیم (بیت‌المقدس) پایتخت «همیشگی و غیرقابل تقسیم» این کشور است. فلسطینیان اما خواستار آنند که بیت‌المقدس شرقی (شرق اروشلیم) به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخته شود.


علی لاریجانی نیز مخالفت ایران با ادامه گفت‌وگوهای صلح را اعلام کرد


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه (۲۱ ژوئیه/۳۰ تیر) در آغاز نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس در ارتباط با طرح صلح خاورمیانه و آغاز مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین با رد این مذاکرات گفت: «غرب و مرتجعین زمان را برای تنفس اسرائیل مناسب دیده‌اند.»
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لاریجانی نیز با «مذاکرات سازش» خواندن گفت‌و‌گو‌ها گفت: «اقدامات مشکوک در طراحی سازش جدید در فلسطین در حال وقوع است [...] دلالان بین‌المللی مشغول هستند تا مذاکرات سازش را آغاز کنند، در حالی که هیچ اشاره‌ای به توقف شهرک‌سازی‌ها نشده است.»
این در حالی است که بر پایه گزارش‌های منتشرشده، قرار است در جریان گفت‌و‌گو‌ها به همه نکات مورد علاقه دو طرف رسیدگی شود؛ توقف شهرک‌سازی‌، پایتخت دو کشور مستقل، یا بازگشت آوارگان فلسطینی موضوعات مهمی هستند که به تدریج در گفت‌و‌گو‌ها مطرح خواهند شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه (۲۱ ژوئیه / ۳۰ تیر) در آغاز نشست کابینه خود اعلام کرد که مذاکرات صلح فرایند ساده‌ای نخواهد داشت: «ما اما صادقانه و جدی در این مذاکرات شرکت خواهیم کرد.»
نخست وزیر اسرائیل در جمع وزیران کابینه خود تاکید کرد که مردم اسرائیل باید تفاهم صلح احتمالی را در یک همه‌پرسی تایید کنند.
او در این باره گفت: «تفاهم با فلسطینیان موضوعی نیست که یک کابینه بتواند مستقل از مردم درباره آن تصمیم‌گیری کند.»
نتانیاهو گفت برای افزایش امکان دست‌یابی به صلح باید دست‌کم در مراحل نخستین مذاکرات بعضی بحث‌ها فاش نشوند.
بسیاری از وزیران کابینه نتانیاهو نسبت به نتیجه‌بخشی مذاکرات صلح با فلسطینیان خوش‌بین نیستند.

مطالعه بیشتر...

۱۱۸ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار مذاکره با ایران شدند

 

به گزارش رادیو فردا  ۱۱۸ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه روز پنجشنبه، طی نامه ای خطاب به باراک اوباما، خواستار مذاکره دولت آمریکا با ایران شده اند.

 
دفتر دیوید ای پرایس از اعضای کنگره آمریکا در گفت‌و‌گو با رادیو فردا این خبر را تأیید کرده است.

بنا به گفته‌ی او قرار است این نامه امروز (جمعه) به کاخ سفید ارسال شود.

امضاکنندگان این نامه به باراک اوباما پیشنهاد کرده اند که از انتخاب حسن روحانی به عنوان فرصتی آزمایشی برای مذاکره با ایران و رسیدن به توافقی قابل اجرا استفاده کند، تا مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.
 
 

حکم بازداشت رهبر اخوان‌المسلمین را صادر شد



دادستانی کل مصر روز چهارشنبه، ۱۹ تیر، دستور بازداشت محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین، را صادر کرد و اتهام او را «تحریک به خشونت در مقابل مقر گارد جمهوری که به کشته شدن دست‌کم ۵۱ نفر انجامید» عنوان کرد.

 



به گزارش خبرگزاری رویترز، هم‌ اینک دستور بازداشت دیگر مقامات ارشد اخوان‌المسلمین از جمله محمود عزت، معاون بدیعی، و دو رهبر این حزب به نام‌های عصام العِریان و محمد البـِلتاجی نیز صادر شده است.

در همین حال هزاران تن از هواداران اخوان‌المسلمین هم‌چنان در برابر مسجدی در شمال شرق قاهره تحصن کرده و خواستار بازگردانده شدن محمد مرسی به قدرت هستند.

محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر که گرایش‌های اسلام‌گرایانه دارد، هفته گذشته توسط ارتش از قدرت برکنار شد.

اخوان‌المسلمین که این اقدام را یک «کودتا علیه دموکراسی» می‌داند روز چهارشنبه اعلام کرد در تشکیل دولتی که قرار است جانشین کابینه محمد مرسی شود شرکت نمی‌کند.

حازم الببلاوی، نخست‌وزیر جدید مصر که روز سه‌شنبه از سوی عدلی منصور، رییس جمهوری موقت این کشور به این سمت منصوب شد خبر داده‌بود که قصد دارد سمت‌هایی را در دولت موقت به گروه اخوان‌المسلمین اختصاص دهد.

عدلی منصور روز سه‌شنبه طی حکمی جدول زمان‌بندی برای انتخابات زودهنگام را اعلام کرد و خبر داد که ظرف پانزده روز کمیسیونی تشکیل خواهد شد تا قانون اساسی فعلی که در آن بندهایی با محتوای بنیادگرایانه گنجانده شده است را بازنگری کند.

مطالعه بیشتر...

بشار اسد کادر رهبری حزب بعث سوریه را تغییر داد

 

بشار اسد همه اعضای کادر رهبری حزب حاکم بعث سوریه را تعویض کرد در این زمینه این حزب نام ۱۶ عضو جدید کادر رهبری را اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا حزب حاکم بعث سوریه نام ۱۶ عضو جدید کادر رهبری خود را منتشر کرد. در میان این افراد تنها خود بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مقام خود ابقا شده است. حتی نام فاروق الشرع که سال‌های طولانی معاون حزب بعث بود، در فهرست کادر رهبری تازه این حزب دیده نمی‌شود.

پایگاه خبری سوریه نیوز اعلام کرد، از جمله رهبران برجسته‌ای که در کادر جدید حزب بعث پست‌های خود را از دست داده‌اند محمد سعید بخیتان، معاون دبیرکل این حزب است.

بنا به گزارش منابع آگاه کمیته مرکزی حزب بعث روز دوشنبه نشستی چند ساعته را در این خصوص برگزار کرد که در این نشست اسد تحلیلی سیاسی را در خصوص جنگ کنونی در سوریه و آنچه که ملت سوریه با آن روبه‌رو هستند، مواضع کشورهای عربی و غیرعربی در این خصوص و نقش حزب بعث در این دوره ارائه داد.

بشار اسد در خصوص ساختار حزب بعث نیز تاکید کرد که باید معیارهای دقیقی برای هرم حزب بعث ایجاد شده و نمایندگان جدیدی برای این حزب در موسسات دولتی انتخاب شوند که بتوانند جهت تحقق منافع مردم سوریه تلاش کنند.

دبیرکل حزب بعث نیز در این نشست بر لزوم بازنگری در عملکرد حزب بعث تاکید و اعلام کرد، مهمترین گام در حال حاضر تلاش برای ایجاد پل ارتباطی میان رهبران حزب بعث و پایگاه‌های مردمی جهت ایجاد تفاهم بیشتر با شهروندان سوری است.

وی مهمترین اولویت‌های حزب بعث در آینده این کشور را تقویت حماسه ملی سوریه توصیف و اعلام کرد، موفقیت این حزب جز با همکاری سازمان‌ها و سندیکا‌های مردمی امکان‌پذیر نیست.

اعضای حزب بعث پس از چندین ساعت مذاکره درباره مداخله برخی از اعضای این حزب در بحران سوریه و نقش آنها در دفاع از این کشور اعضای جدید حزب بعث را انتخاب کردند.

حزب جدید از 16 عضو از جمله بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تشکیل شده است و تنها یک نفر به این تعداد افزوده شده است.

مطالعه بیشتر...