Get Adobe Flash player

چند رسانه ای

به دنبال ما

ورود به سایت

طرح امارات برای جاسوسی از ایران با مشارکت فرانسه

 

متحدان عرب آمریکا در حاشیه خلیج فارس، هر از چند‌گاه فعالیت‌هایی می‌کنند که هدف مستقیم آن‌ها، اقدام علیه ایران است؛ اما این بار، فرانسه پا به میدان گذاشته و با امضای قراردادی با امارات، زمینه جاسوسی این کشور از ایران را فراهم کرده است.

 

 

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال» (UPI) خبر داده که به تازگی امارات متحده عربی، قراردادی برای خرید دو ماهواره جاسوسی با فرانسه امضا کرده که به این شیخ نشین و دیگر همسایگان عربش در حاشیه خلیج فارس، توانایی جاسوسی از ایران را می‌دهد.

بر پایه این قرارداد ۹۱۳ میلیون دلاری که قرارداد «فالکون آی» (چشم شاهین) نام گرفته، امارات دو ماهواره با وضوح بالا از نوع «هلیوس» را که ساخت شرکت «آستریوم» است دریافت خواهد کرد. آستریوم، یکی از بخش‌های مرتبط با شرکت بزرگ دفاع هوایی و فضایی اروپا و نیز شرکت «تالس آلنیا» ست که مشترک توسط فرانسه و ایتالیا اداره می‌شود.

مقامات همراه وزیر دفاع فرانسه در زمان بستن این قرارداد با امارات، گفته‌اند: بر پایه بندهای ضمیمه این قرارداد، پرسنل نظامی فرانسه در امر تفسیر تصاویر و تسهیم اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌ها، تکنیسین‌های اماراتی را یاری خواهند داد.

یونایتد پرس، امضای این قرارداد را بخشی از تلاش‌های ده ساله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای به دست آوردن شبکه‌ای از ماهواره‌های تجسسی و ارتقای سامانه هشدار سریع دفاعی خود دانسته است.

این قرارداد در شرایطی به امضا می‌رسد که دولت امارات، پیش از این نیز قراردادهایی در حوزه تأسیسات و فناوری‌های هوا ـ فضا و همچنین سامانه‌های موشکی با فرانسه به امضا رسانده و تجهیزاتی از این دست را از این کشور دریافت کرده است.

 

افزون بر این، گزارش یونایتد پرس حاکی از آن است که امارات تلاش دارد به ساخت ماهواره‌های تجسسی در خاک خود نیز اقدام کند؛ بنابراین، دولت این کشور اکنون در حال پیشبرد پروژه‌ای برای ساخت ماهواره «دبی ست- ۳» است که نخستین ماهواره تصویربردار این کشور خواهد بود و قرار است در سال ۲۰۱۷ تکمیل شود.

بر پایه این گزارش، مراحل اولیه طراحی و ساخت این ماهواره، در کره جنوبی انجام خواهد شد و فرایند تکمیل آن در امارات خواهد بود. مقامات اماراتی پروژه «دبی ست- ۳» را برای توسعه قابلیت‌های فضایی خود بسیار مهم ارزیابی کرده‌اند.