رئیس سیا: براندازی رژیم اسد در دستور کار نیست

جان برنان، رئیس سیا گفته است که فروپاشی رژیم سوریه می‌تواند به تسلط گروه‌های افراطی بر اهرم‌های قدرت در دمشق منجر شود.او شمار خارجی‌های پیوسته به داعش را ۲۰ هزار نفر برآورد کرده و مبارزه با آنان را طولانی دانسته است.

0,,18124264_303,00 (1)

رنان که روز جمعه ۲۳ اسفند در انستیتوی شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک سخنرانی می‌کرد تصریح کرد: «هیچ طرفی، از روسیه و آمریکا و اعضای ائتلاف ضد داعش تا کشورهای منطقه خواهان فروپاشی حکومت و نهادهای سیاسی موجود در دمشق نیست». او افزود که هیچکس مایل نیست دسته‌‌های شبه‌نظامی وابسته به گروه “دولت اسلامی” یا القاعده دمشق را به تصرف خود درآورند و از همین رو “مهم است که گروه‌های میانه‌رو مخالف رژیم اسد مورد حمایت قرار گیرند”.
رئیس سیا سپس پایان جنگ داخلی در سوریه را از نظر جامعه بین‌المللی در گرو تشکیل دولتی دانست که نماینده همه سوری‌ها باشد و بتواند برای چالش‌های موجود در کل کشور راه‌حل ارائه کند. برنارد به این موضوع اشاره نکرد که چنین دولتی چه ترکیبی باید داشته باشد و بشار اسد در آن چه نقشی بازی خواهد کرد.

برنان در ادامه سخنرانی‌اش در نیویورک گفت که برآوردها حاکی از آن است که ۲۰ هزار نیروی خارجی از ۹۰ کشور برای کمک به داعش به سوریه و عراق رفته‌اند که هزاران نفر از آنها از شهروندان کشورهای غربی هستند. او افزود که آمریکا باید خود را برای جنگی درازمدت با داعش آماده کند، زیرا این گروه به لحاظ مالی و تسلیحاتی وضع خوبی دارد و شبه‌نظامیان آن منضبط و پرشورند و در نبرد هم آبدیده شده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *