معرفی کتاب: بحرین، یادی ار آن استانِ آشنای گمشده

معرفی کتاب: بحرین، یادی از آن استانِ آشنای گمشده 

 

 

 

بحرین: یادی از آن استانِ آشنای گمشده

نويسنده: فریدون زندفرد

نشر: نشر آبی مهرماه 1390

تعداد صفحه: 240

قطع کتاب: رقعی

قیمت پشت جلد: 53000 ریال

تارنماي سازمان جونان پان ايرانيست _ موضوع جدایی بحرین از ایران در سال ۱۳۴۹ آخرین بخش غم انگیز از تاریخ تجزیه ایران زمین از ۲۰۰ سال پیش تاکنون است. در سال ۱۳۴۹ دولت هویدا “گزارشی” را مبنی بر جدایی مجموعه جزایر بحرین از ایران به مجلس شورای ملی آورد که مورد مخالفت شدید گروه پارلمانی حزب پان ایرانیست قرار گرفت. در همین راستا زنده یاد محسن پزشکپور رهبر حزب پان ایرانیست در مخالفت با این گزارش، سخنرانی معروفی را در مجلس بیان کرد و دولت هویدا را برای آنچه خیانت می نامید استیضاح کرد.

آن دوره در فضای سیاسی کشور موافقان و مخالفانی در این باره وجود داشت؛ البته مخالفین جدایی بحرین در بین سیاسیون وابسته به حکومت بسیار اندک بودند که از جمله مي توان به اردشير زاهدي نخست وزير – که در مخالفت با اين موضوع قصد استعفا داشت ولي با مخالفت شاه روبرو شد- و معاون ايشان فريدون زندفر اشاره کرد. اين دو چهره مهم حکومتي هر چند مخالفت خويش را علني نکردند ولي انسان هاي ميهن پرستي بودند که از بد روزگار در جريان بحرين همواره در صف موافقين و همراه حکومت پهلوي قلمداد مي شوند.

فريدون زندنفر نويسنده کتاب که دوران کهنسالي را در ايران سپري مي کند، در زمان جدايي بحرين سرپرست اداره نهم وزارت امور خارجه ايران بود که به گفته خودش در پيش گفتار کتاب، از جدايي بحرين خاطري آسوده نداشت و نوشتن کتاب را پاسخي به دغدغه هاي خويش درباره بحرين مي داند. نويسنده در اين کتاب وقايع و جريان‌هاي تاريخي در کشور بحرين از روزگاران قديم تا چند دهه اخير را شرح مي‌دهد و پس از بيان کلياتي درباره جغرافيا، ترکيب جمعيتي، منابع اقتصادي و موقعيت سياسي کشور بحرين، با استناد به اسناد و گزارشات رسمي، رخدادهاي تاريخي اين کشور را برمي‌شمرد و به وقايع و جريان‌هاي رخ داده در آن کشور از روزگاران قديم تا چند دهه اخير مي‌پردازد. از ميان رخدادهاي مورد توجّه در کتاب مي‌توان به قرارداد عمومي سال 1820ميلادي – قرارداد 1856ميلادي انگليس با شيخ بحرين – قرارداد 1880 و 1892ميلادي و مسئله تحت الحمايگي بحرين – ايجاد پايگاه دريايي در بحرين به سال 1935ميلادي و جريانات و حواشي جدايي بحرين از ايران در سال 1349 اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *