رد کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی

اکثریت نمایندگان مجلس ایران با کلیات طرح اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی مخالفت کردند. مخالفان این طرح را بار مالی سنگین بر دوش دولت و باعث تشویق مهاجرت نیروهای غیرمتخصص به ایران می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۵ مهر با کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان غیرایرانی مخالفت کردند. از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در نشست علنی امروز مجلس، ۸۴ نفر رای مخالف، ۷۴ نفر رای موافق و ۱۲ نفر رای ممتنع به کلیات طرح مزبور دادند.

مخالفان طرح مذکور، تابعیت بخشیدن به فرزندان مادران ایرانی و پدران غیر ایرانی را از جمله عاملی برای تشویق مهاجرت به ایران می‌دانند. موافقان اما معتقدند که تصویب این طرح باعث «تعیین تکلیف هویت صدها هزار نفر غیر ایرانی» و بهره‌مند شدن آنان از تحصیل و امکانات دیگر اجتماعی خواهد شد.

قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، در مخالفت با این طرح گفت که بیشتر ازدواج‌های زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در استان‌های مرزی و از سر فقر صورت گرفته و تصویب این طرح به منزله تشویق این عملکرد و باز کردن راه برای افراد خارجی است. به نظر او، ملیت و هویت ایرانی از این طریق به خطر می‌افتد.

انتقاد این نماینده از به خطر افتادن ملیت و هویت ایرانی در صورت تابعیت ایرانی بخشیدن به فرزندان مادران ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که در تیر ماه گذشته شماری از نمایندگان مجلس طرح اعطای تابعیت به «رزمندگان و مجاهدین غیر ایرانی» را آماده کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *