موج بازداشت‌ها در ترکیه؛ تصفیه در ترکیه شدت گرفت

ظرف یک هفته‌ای که از کودتای نافرجام در ترکیه می‌گذرد، ده‌ها هزار نفر بازداشت، اخراج یا تعلیق شده‌اند و چند هزار موسسه هم به اتهام ارتباط با گولن تعطیل شده‌اند.
به گزارش فارس، بامداد شنبه هفته گذشته بود که بعد از چند ساعت تحرکات مشکوک نظامیان در آنکارا و استانبول، «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه بیانیه‌ای صادر کرد و رسما گفت که ارتش علیه دولت کودتا کرده است.
کودتاچیان به همان سرعتی که پیش رفتند و شبکه‌های تلویزیونی، فرودگاه‌ها و برخی از ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند، با حضور حامیان حزب عدالت و توسعه در خیابان، عقب‌نشستند و یکی پس از دیگری سنگرهای فتح شده را به دولت پس دادند. به صبح نرسیده، کودتایی که تصور می‌شد می‌تواند خطری جدی برای بیش از یک دهه حکومت رجب طیب اردوغان باشد، پایان یافت.
پایان کودتای چند ساعته و عجولانه ارتش، آغاز تصفیه‌ای بود که طبق زمزمه‌های پیش از کودتا، اردوغان از مدت‌ها قبل انتظارش را می‌کشید و برایش برنامه ریخته بود.
چند هفته قبل از کودتا دو شایعه در ترکیه همه‌گیر شده بود؛ تصمیم دولت برای تصفیه ارتش و برنامه ارتش برای کودتا.
حالا با کنار رفتن ابرها، مشخص شده که هر دو شایعه درست بوده است. کودتا پایان یافته و دولت پاکسازی نهادهای نظامی، آموزشی و قضایی را آغاز کرده است.
با گذشت تنها یک هفته از کودتا، هزاران نفر از نظامیان و کارمندان بخش‌های عمومی به بهانه ارتباط احتمالی با جریان تحت رهبری «فتح‌الله گولن» بازداشت، اخراج یا از کار تعلیق شده‌اند.
گولن متحد سابق اردوغان و از رهبران مذهبی ترکیه است که سال‌هاست در تبعیدی خودخواسته، در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد. شبکه بزرگ مریدان گولن موجب شده تا اردوغان بارها وی را به تلاش برای کنار زدن دولت متهم کند.
اردوغان هفته گذشته در بدو ورود به استانبول، در اولین سخنرانی‌اش پس از درگیری‌ها گفت نیروهای شرکت‌کننده در کودتا «از پنسیلوانیا دستور می‌گیرند.»
دیگر مقامات دولت ترکیه هم با متهم کردن گولن به هدایت کودتا، وعده دادند که با «جریان تروریستی گولنیست» برخورد کنند.
گستره برخوردهای پلیسی با جریانات مخالف دولت آنقدر وسیع بود که حتی صدای مقامات اروپایی را هم در آورده است.
«یوهانس هان» کمیسیونر اتحادیه اروپا در مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه می‌گوید شمار بالای بازداشت‌ها و اخراج‌ها، آن هم در این بازه زمانی کوتاه، نشان می‌دهد که دولت از قبل فهرستی آماده داشته است.
هان گفته است: «به نظر می‌رسد که دستکم چیزی آماده شده بوده است. آن‌ها فهرست‌هایی دارند، که این نشان می‌دهد فهرست‌ها از قبل آماده شده بود تا به وقتش مورد استفاده قرار گیرند.»
دولت ترکیه در دو سه روز اخیر چند گام برای تسهیل برخورد با مخالفانش برداشته است؛ تعلیق موافقتنامه حقوق بشر با اروپا، اعلام وضعیت اضطراری در کشور و درخواست رسمی از آمریکا برای استرداد گولن.
فرمان اردوغان برای برقراری وضعیت اضطراری در ترکیه این امکان را برای نیروهای امنیتی فراهم کرده است تا بدون داشتن کیفرخواست دادگاه و اعلام جرم، افراد را تا سقف 30 روز بازداشت کنند. ضمنا دست دولت برای تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت موسسات آموزشی، فرهنگی و تربیتی هم باز شده است.
اردوغان با سواستفاده از موضوع کودتای ارتش حذف مخالفان و بازآرایی ارتش و یا به عبارت دقیق تر تسویه ارتش و اسلامی کردن آنرا در دستور کار قرار داده؛ اردوغان علی رغم تسویه سنگین ،روز چهارشنبه گفت این تازه شروع کار است و بازداشت‌ها و برکنار‌ی‌ها تا «بازآرایی ساختار ارتش» ادامه خواهد یافت. اردوغان حامیان گولن را «ویروس» و حضور آن‌ها در نهادهای دولتی و نظامی را به «سرطان» تشبیه کرده و گفته است: «پاکسازی ادامه می‌یابد و ما مصصم باقی خواهیم ماند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *