برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در بحرین به کمک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور

امروز نه وعده‌ی شش ماه قبل دولت بحرین برای توزیع کمک‌های نقدی ۲۶۵۰ دلاری بین همه‌ی خانواده‌های این کشور، آرای مردمی را به سمت صندوق‌های اخذ رای روانه کرد و نه سرکوب‌های پیاپی و خونین توانست به انتخابات مشروعیت ببخشد یا لااقل معترضان را ساکت کند. بدین ترتیب انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بحرین با تدابیر شدید امنیتی در شرایطی برگزار شد که میدان لؤلؤ در قلب منامه پایتخت بحرین صحنه‌ی درگیری بین معترضان با نیروهای نظامی و امنیتی بود و مردم معترض همزمان با تحریم انتخابات، به خیابان‌ها آمدند تا توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به رسوایی انتخابات نمایشی جلب کنند.

به گزارش کلمه، امروز در حالی که رئیس پارلمان بحرین بر ضرورت حضور در انتخابات به عنوان یک «وظیفه‌ی ملی» تاکید می‌کرد و مجری اصلی انتخابات حضور گسترده‌ی مردم را پیش‌بینی می‌کرد، خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در یکی از شعب اخذ رای شاهد حضور تنها ۱۰ نفر پای صندوق بوده است. اما حتی اگر این گزارش‌ها هم نبود، حاکم شدن شرایطی شبیه حکومت نظامی کافی بود تا مشروعیت انتخابات امروز را زیر سؤال ببرد.
تحریم مردمی در حالی انتخابات امروز بحرین را به نمایشی رسوا از دموکراسی غیر واقعی در این جزیره‌ی محصور در میان آبهای خلیج فارس تبدیل کرد که از چند ماه قبل، احزاب سیاسی مهم و تاثیرگذار این کشور خواستار آن شده بودند که حکومت به جای برگزاری انتخابات نامشروع، به انتخابات آزاد تن دهد و شرایط مخالفان را بپذیرد: رئیس دولت سرکوب‌گر را برکنار کند، زندانیان سیاسی را آزاد کند و به سرکوب معترضان و محروم کردن آنها از حقوق قانونی خود پایان دهد. آنها همچنین خواستار دولت منتخب، پارلمان منتخب و دارای اختیارات، و دستگاه قضایی مستقل بودند.

اما حکومت آل خلیفه به این شرایط تن نداد و در نتیجه امروز انتخاباتی در این کشور برگزار شد که بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی از جمله رویترز، فرانسه، العربیه و پرس‌تی‌وی، تنها حضور کم‌تعداد بخش‌هایی از اقلیت سنی وابسته به حکومت این کشور به آن رونق می‌داد. انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان بحرین برای پر کردن ۱۸ کرسی از ۴۰ کرسی مجلس این کشور انجام شد که صاحبان پیشین آنها که از حزب الوفاق بودند، در اعتراض به سرکوب‌های گسترده‌ی معترضان در ماههای گذشته استعفا داده بودند. الوفاق مهمترین حزب سیاسی مخالف حاکمیت فعلی بحرین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *