حوادث قفقاز نشانگر تغییر سمت وسوی بازی های سابق است

حوادث قفقاز نشانگر تغییر سمت وسوی بازی های سابق است . در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در نظام بین المل محتمل می باشد منطقه با مفاهیم و مولفه های جدید برای قدرت های بزرگ درک می شود که فهم ان برای تعیین سمت و سوهای سیاست خارجی کشور ضرورت دارد.ایران در در دوران رکود و بیماری روسیه بعد از فروپاشی شوروی در یک خواب و رخوت کشنده ی تاریخی فرو رفت و فرصتهای تاریخی رااز دست داد تا نسل های آتی در زنجیرها و قید و بندهای عدم تحرک این نسل دچار کاستی های فراوانی شوند.هنوز ما منطق اینده ای راکه به کل منطقه مفهوم خواهدبخشید و ظرافت های رفتار را درک نکرد ه ایم.درراستای بررسی وضعیت قفقاز مقاله ای از اران نیوز درج میشود طی هفته‌های گذشته فضای روابط گرجستان با ارمنستان بشدت انتقادی و حالت خصمانه بخود گرفته است. موضعگیری ساکاشویلی در انتقاد از سیاست دولت ارمنستان و عدم ارسال پیام تبریک بمناسبت سالگرد استقلال ارمنستان و قطع گاز انتقالی روسیه به ارمنستان توسط گرجستان بیانگر احتمال وقوع یک حادثه دیگر در قفقاز جنوبی است.

مواضع گرجستان در برابر ارمنستان تا حدودی پاسخ به روسیه نیز می باشد. در اواخر ماه گذشته “دیمیتری میدویدیف”، رئیس جمهور روسیه بشدت گرجستان را تهدید کرد و اعلام نمود که در صورت تهاجم نیروهای گرجستان به اتباع روس، پاسخ دندان شکنی به آنها خواهیم داد. وی در ادامه پیرامون شرایط روسستیزی اینگونه تحلیل نمود که اطلاعاتی که از آنجا به دست می آید، واقعا حیرت آور است و نشان می دهد که آنها ملت های خود را علیه اتباع کشورهای دیگر تحریک می کنند. رییس جمهوری روسیه گفت: در گرجستان، این رویارویی از جنگ سرد به جنگ علنی تبدیل شده است.

اگرچه اخیر گرجستان تحت فشار غرب اعلام نمود که با عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی مخالفت نخواهد کرد ولی همزمان اعلام نمود عضویت روسیه را به شرطی پذیرفته است که یک گروه بین المللی بر روابط بازرگانی مسکو با دو استان جدایی طلب گرجستان (آبخازیا و اوستیای جنوبی) نظارت کند.

روابط شکننده دو کشور اکنون بتدریج وارد حوزه های ثالت می شود و این موضوع باعث شد که سرژ سرکیسیان سفر رسمی خود به تفلیس را به تعویق بیاندازد و جهت بررسی وضعیت موجود جهت مشورت عازم مسکو شود.

از سوی دیگر سفر سرژسرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان درطی یک دیدار دوجانبه با رئیس جمهور روسیه وهمزمان تردد مقامات امریکایی به منطقه و تلاش مرموزانه تل اویو برای بهم زدن شرایط در قفقاز همه گویای اغاز زود هنگام تلاش غرب برای جلوگیری از برنامه پوتین در” یورو آسیای جدید” محوریت روسیه است.

امریکا نیاز دارد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه هر چه سریعتر توان دیپلماتیک و امنیتی خود را بسیج کند تا با توجه به جابجای نیروهای نظامی خود در منطقه دستاورد بیست سال اخیر خود در حوزه اسیای مرکزی و قفقاز را حفظ کند و اجازه ندهد تا روسیه مجددا اشراف خود را به سبک جدید در منطقه حساس و استراتژیک یورو آسیا احیاء کند. یکی از سناریوهای مناسب درگیرسازی مجدد روسیه در قفقاز است و لذا کوتوله های زرنگ فکر می کنند باید در هنگام خواب زمستانی غول بزرگ دست به بازی جدیدی بزنند.

در این میان ارمنستان بشدت نگران بنظر می رسد لذا با توجه به احتمال قطع گاز روسیه از مسیر گرجستان در فصل سرما و از طرف دیگر اعتصاب کارکنان نیروگاه هسته ای مدزامور و خاموشی چند ماهه این نیروگاه که البته طی روز گذشته مجددا به شبکه برق ارمنستان وصل گردید و بیم تکرار آن، احساس می کند که بایستی هزینه اختلاف روسیه وگرجستان را باید بپردازد و این موضوع در حالی است که سران گروه مینسک خصوصا جناح غربی ان بدنبال سرعت دادن مذاکرات و مجبور کردن طرفین درگیر مناقشه قره باغ به یک مصالحه فوری هستند. یکی از دلایل مهم فشار غرب به باکو وایروان موضوع فعال کردن پروژه ترانس خزر می باشد. قابل توجه است که شرکت های مهم اروپایی طی هفته گذشته مذاکرات جدی با ترکمنستان و آذربایجان برای به حرکت درآوردن این پروژه دنبال نمودند.

در شرایط فعلی موضوع جلوگیری سیاست جدید روسیه در یورو آسیا و احتمال درگیری مجدد در قفقاز و حل فوری و نیم بند مناقشه قره باغ وسرعت دادن به پروژه ترانس خزر به یکدیگر پیوند خورده است ودر این مسیر روسیه را مجبور خواهد کرد تا به یک سیاست چند جانبه در کوتاه مدت ومیان مدت رو بیاورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *