تهدیدات وزیر دفاع آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

تهدیدات وزیر دفاع آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

 

بازتاب اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره برنامه هسته‌ای ایران، تهدیدات جدید وزیر دفاع آمریکا علیه ایران، تصمیم ایران به ایجاد یک سیستم جایگزین «سوئیفت» و قرار داشتن ایران در رأس چالش‌های خارجی دولت اوباما، از جمله مهمترین عناوین امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

 

اظهارات روز گذشته فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره برنامه هسته‌ای ایران، بازتاب بسیار گسترده‌ای در میان مطبوعات جهان پیدا کرده است. 

در این میان، آنچه بیش از همه توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده، آن بخش از سخنان آقای عباسی است که گفته دلیلی ندارد ایران از غنی‌سازی ۲۰ درصدی کوتاه بیاید؛ افزون بر این، اعلام خبر راه‌اندازی دو نیروگاه جدید از سوی ایران، نکته دیگری است که در این سخنان مورد توجه قرار گرفته است. 

روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار سخنان آقای عباسی، به روند مذاکرات استانبول و سپس بغداد میان ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرده و مدعی شده این سخنان، مسأله هسته‌ای ایران را که در حال حاضر نیز پیچیده و دشوار است، پیچیده‌تر می‌کند. 

«گلوبال پست»، «شانگهای دیلی»، «سی.‌بی.‌اس»، «گلوب‌اند میل»، «تلگراف» و «فاکس نیوز» از جمله دیگر رسانه‌هایی هستند که امروز اقدام به انتشار سخنان آقای عباسی کرده‌اند. 

اما در آن سوی جهان، اظهارات «لئون پانه تا»، وزیر دفاع آمریکا به شدت مورد توجه مطبوعات رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. پانه تا روز گذشته در مصاحبه با شبکه خبری «ای.‌بی.‌سی» گفت: آمریکا هر کاری که بتواند برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد؛ اما در عین حال ابراز امیدواری کرد این مسأله از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود. 

روزنامه‌های اسرائیلی، از جمله «تایمز اسرائیل»، «جروزالم پست» و «یدیعوت آحارانوت» این گفته‌های پانه تا را به آمادگی آمریکا برای حمله نظامی احتمالی به ایران تعبیر کرده‌اند. 

«جروزالم پست» خبر دیگری را نیز در رابطه با ایران منتشر کرده که طی آن به استناد گزارش «پرس‌.تی‌.وی»، از طراحی و آغاز به کار یک سیستم جایگزین برای «سوئیفت» توسط ایران خبر داده است. 

بنا بر این گزارش، سیستم تبادلات بین بانکی به نام سوئیفت از ماه مارس سال جاری و در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، خدمات دهی به بانک‌های ایران را متوقف کرد. 

خبرگزاری «رویترز»، از واکنش «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رخداد کشتار شهر «الحوله» در سوریه خبر داده است. در شرایطی که دولت سوریه اعلام کرده این کشتار، کاری برنامه‌ریزی شده از سوی گروه‌های مخالف شورشی بوده، نتانیاهو با اعلام اینکه اسرائیل از این واقعه «وحشت زده» است، از فرصت استفاده کرده و ایران و حزب الله را نیز در این واقعه مسئول دانسته است. 

سایت شبکه خبری «فاکس نیوز»، در مطلبی تحلیلی درباره سیاست خارجی دولت باراک اوباما، اشاره کرده که هم‌اکنون اوباما با دو دسته چالش داخلی و خارجی روبه‌روست. در بخش چالش‌های خارجی، فاکس نیوز پیش از هر چیز مسأله، مذاکرات هسته‌ای ایران را مطرح کرده و سپس به مسائل دیگر همچون پاکستان و سوریه اشاره نموده است. 

در عرصه داخلی نیز هم‌اکنون انتقادات شدید جمهوری خواهان از اوباما، وی را با وضعیت دشواری روبه‌رو کرده است. 

در خبری اقتصادی، خبرگزاری فرانسه از عملی شدن پروژه خط لوله امارات برای دور زدن تنگه هرمز تا ماه ژوئن خبر داده است. این خط لوله، بیشتر صادرات نفت را از طریق پایانه‌های ساحل شرقی انجام داده و به این ترتیب، عملاً تنگه هرمز را دور می‌زند. ساخت این خط لوله ۳۶۰ کیلومتری در سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود. ظرفیت اولیه این خط لوله ۱. ۵ میلیون بشکه در روز است که می‌تواند به ۱. ۸ میلیون بشکه نیز افزایش یابد. 

به گزارش تابناک،در پایان این که روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی اجتماعی، به پدیده فروش اعضای بدن در ایران پرداخته است. به نوشته این روزنامه، فقر شدید و ناتوانی در تأمین هزینه‌های زندگی، موجب شده برخی از افراد بسیار کم درآمد، به سوی فروش کلیه خود گرایش پیدا کنند. در این گزارش همچنین به آگهی‌های نصب شده در این باره بر دیوار خیابان‌های منتهی به بیمارستان‌ها اشاره شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *