رزمایش آمریکا و ۲۰ کشور دیگر در خلیج فارس؛ «هدف ایران نیست»

رزمایش آمریکا و ۲۰ کشور دیگر در خلیج فارس؛ «هدف ایران نیست»

 

به گزارش رادیو فردا، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه اعلام کرد که ایالات متحده و حدود ۲۰ کشور دیگر قصد دارند در ماه سپتامبر یک رزمایش بزرگ مین‌روبی در خلیج فارس برگزار کنند.

در همین روز همچنین خبر رسید که پنتاگون در حال ساخت یک ایستگاه راداری پدافند موشکی در محلی مخفی در قطر است.

جرج لیتل، سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که عملیات بزرگ ضد مین در خلیج فارس بین ۱۶ تا ۲۷ سپتامبر اجرا می‌شود و همایش بزرگی نیز با موضوع مقابله با مین در حاشیه آن برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه افزود که «این یک تمرین دفاعی است و هدف از آن حفظ حرکت آزادانه کشتی‌ها در آبراه‌های بین‌المللی خاورمیانه‌ است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده برای کمک لجستیکی به این رزمایش، ناو «پانس» که مخصوص حمل و نقل آبی-خاکی است را به خلیج فارس فرستاده و تعداد ناوهای مین‌روب خود در آب‌های خلیج فارس را نیز دوبرابر کرده و به هشت فروند رسانده‌ است.

برای انجام این عملیات، همچنین چهار بالگرد ضد مین «سیکورسکی سی‌اچ-۵۳» و دستگاه‌های هدایت‌شونده زیرآبی به منطقه اعزام شده‌اند.

جرج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «هدف از این تمرین، فرستادن پیام به ایران نیست و منظور از آن، افزودن ظرفیت همکاری در میان کشورهای شرکت‌کننده در مانور است.»

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم‌های اخیر نفتی علیه خود تهدید کرده که ممکن است تنگه هرمز که بخش مهمی از نفت جهان از آن می‌گذرد را به روی کشتی‌ها ببندد و این موضوع باعث نگرانی کشورهای بسیاری در جهان شده‌ است و آمریکا نیز در این باره به ایران هشدار داده‌ است.

روز چهارشنبه عبدالله تمیمی، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری مهر گفت که طرح بستن تنگه هرمز «یکی از موارد مطرح شده در بسته نفتی کمیسیون انرژی است که باید با همکاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس به تصویب برسد.»

عبدالله تمیمی در ادامه گفت که در صورت بسته شدن تنگه هرمز «جلو صادرات ۱۸ میلیون بشکه نفت به دنیا گرفته می‌شود، و این در حالی است که لوله‌های صادرات نفت بین کشورهای عربی تنها ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت را در روز دارند.»

در پی نگرانی از بسته شدن احتمالی تنگه هرمز به‌دست جمهوری اسلامی، امارات متحده عربی به تازگی از افتتاح یک خط لوله جدید نفتی از ابوظبی به دریای عمان خبر داد که نفت این کشور را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز به دست مشتریان می‌رساند.

استقرار رادار دفاع موشکی در قطر

روزنامه آمریکایی «وال‌ استریت جورنال» روز سه‌شنبه خبر داد که پنتاگون در حال احداث یک ایستگاه راداری پدافند موشکی در مکانی مخفی در کشور قطر است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به این روزنامه گفت که ساخت این ایستگاه بخشی از یک سامانه به شمار می‌آید که منظور از آن دفاع از منافع آمریکا و هم‌پیمانانش علیه موشک‌های ایرانی است.

ایستگاه راداری مشابهی از سال ۲۰۰۸ در کوه «کِرِِن» در صحرای نقب اسرائیل مستقر شده‌ است و ایستگاه دیگری نیز در چارچوب سپر دفاع موشکی ناتو، در ترکیه مستقر است.

در همین حال «برخی مقام‌های آمریکایی» به وال‌ استریت جورنال گفتند که فرماندهی مرکزی ایالات متحده که مسئول عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا است قصد دارد طی ماه‌های آینده نخستین سامانه موشکی دفاع بالیستیکی تاد (THAAD) را در منطقه مستقر کند که مکان استقرار آن احتمالاً امارات متحده خواهد بود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *