زلزله تن بخشی از ایران را لرزاند؛ تاکنون 200 کشته و بیش از 1500 زخمی در زلزله آذربایجان

زلزله تن بخشی از ایران را لرزاند؛ تاکنون 200 کشته و بیش از 1500 زخمی در زلزله آذربایجان

 

 

 

سه زمین‌لرزه که بزرگترین آن 6.2 ریشتر بود عصر روز شنبه،22 مردادماه  شهرستان اهر و ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند.

به گزارش مرکز ژئوفیزیک ایران اولین زمین لرزه در ساعت 16 و 53 دقیقه و 15 دقیقه با بزرگی 6.2 در مقیاس امواج درونی زمین و دو زمین‌لرزه دیگر در ساعت 17 و 4 دقیقه و 34 ثانیه و 17 و 19 دقیقه و 14 ثانیه به ترتیب به بزرگی 6 و 4.7 در مقیاس امواج درونی زمین در منطقه ثبت شد.

 

بنا بر آخرین گزارش‌های منتشر شده شمار کشته‌های دو زمین‌لرزه قدرتمند استان آذربایجان شرقی به ۱۸۰ رسیده و شمار زخمی‌ها نیز از ۱۵۰۰ نفر تجاوز کرده است. تاکنون 60 روستا به طور میانگین 50 تا 80 درصد تخریب شده‌اند و 4 روستا نیز به طور كامل از بین رفته است. 

در همین حال عملیات جستجو و و امدادرسانی به زلزله‌زدگان ادامه دارد که با فرا رسیدن شب با کندی مواجه شد.ب یشتر قربانیان از اهر، ورزقان و هریس هستند.

همچنین طی اعلام پایگاه لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تا ساعت ۱.۴۵بامداد یکشنبه ۴۰ پس‌لرزه مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی را لرزانده است.

 ایرنا به نقل از مركز لرزه‌نگاری كشوری گزارش کرده است که پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۸ ریشتر در ساعت ۲:۵۴ بامداد یکشنبه ورزقان را تکان داد که این زمین‌لرزه در تبریز نیز احساس شده است. برپایه این گزارش این برای سومین بار در ۱۲ ساعت گذشته است که تبریز تکان می‌خورد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که نیروهای امدادی وارد شهرستان ورزقان شده‌اند و در حالی که برق این شهر قطع است این شهر از کمبود مواد غذایی و دارویی رنج می‌برد.

برپایه این گزارش درمانگاه شهر ورزقان تنها دو پزشک عمومی داد و بیشتر روستاها نیز تخریب شده است.

 استاندار آذربایجان شرقی از مردم خواسته است به خاطر امدادرسانی کمترین رفت‌وآمد را از این محور اهر – تبریز داشته باشند.

به گزارش فارس،‌ غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس کشور گفت: «تاریکی هوا نجات افرادی که زیرآوار مانده‌اند را مختل کرده است و بالگردهای امدادی نیز در شب کار نمی‌کنند.»
رئیس اورژانس کشور افزود: «اکنون تمام بیمارستان‌های استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برای پذیرش مصدومان زلزله به حالت آماده‌باش هستند و تلاش می‌شود با درمان فوری مصدمانی که وضعیت بهتری دارند در اورژانس تخت‌های بیمارستان‌ها را برای پذیرش  مصدومان جدید خالی نگهداریم.»
وی گفت: «‌ظرفیت بیماستان‌های این سه استان فعلاً برای پذیرش مصدومان این حادثه پاسخگوست و فعلاً از این نظر مشکی نداریم و در صورت نیاز از بیمارستان‌های استان‌های مجاور مانند زنجان و حتی رشت نیز برای پذیرش مصدومان استفاده می‌کنیم و بیمارستان‌های این استان‌ها نیز به حالت آماده‌باش هستند.»

غلامرضا معصومی گفت هنوز شماری از  زلزله‌زدگان زیر آوار هستند و به خاطر تاریکی پیدا کردن آنها مشکل است.

رئیس اورژانس کشور می‌گوید که روستاهای تخریب شده میان دو شهرستان اهر و ورزقان قرار دارند و جمعیت این روستاها ۲۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

مهمترین کالاهای مورد نیاز زلزله زدگان آب آشامیدنی، کنسرو، پتو، لباس، دارو و خون اعلام شده است.

مسولین ضمن درخواست از مردم عادی جهت عدم ایجاد ترافیک در راههای منتهی به مناطق زلزله زده درخواست کردند مردم کمک های خود را به نزدیکترین مراکز هلال احمر تحویل دهند.

یکی از تاسف بارترین رخدادها در پی زلزله آذربایجان، عدم پوشش خبری توسط صدا و سیما بوده است که این امر خشم بسیاری از مردم را برانگیخته است.

در حالی که در ایران شبکه های رادیویی و تلوزیونی مستقل وجود ندارد و تمامی رسانه های صوتی و تصویری در انحصار کامل حکومت می باشد، در ساعتهای بعد از وقوع زمین لرزه شبکه های تلوزیونی درون ایران ضمن پخش مراسم احیا و دعا از ارائه اخبار وگزارش مربوط به زلزله خودداری نمودند.
در واکنش به این حرکت صدا و سیما، تعدادی از روزنامه نگاران مستقل و متعهد در خلاء انعکاس اخبار از رسانه ی انحصاری، راهی آذربایجان شدند و ضمن راه اندازی صفحه ای در فیس بوک به صورت مستقل اقدام به انتشار اخبار مربوط به زلزله و روند امدادرسانی در این منطقه نمودند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *