بکار بردن عبارت شهید برای یکی از فرماندهان رضا شاه توسط مجری رادیو

 

پس از گذشت ۷۲ سال از سالرزو اشغال ایران به دست متفقین، مجری یکی از برنامه‌های رادیویی جمهوری اسلامی از عبارت شهید برای غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی رضا شاه استفاده کرد.

در این گزارش کار‌شناس برنامه خبر داد تصویر این فرمانده نیروی دریایی روی جلد دفا‌تر منتشر خواهد شد و اظهار کرد که هدف از این اقدام آشنایی کودکان و نوجوانان با این قهرمان رشید ایرانی است که شاید والدین این دانش آموزان هم با شخصیت وی کمتر آشنایی داشته باشند.

 

download (30)
سوم شهریور، سالروز هفتاد و دومین سالگرد حمله نظامی نیروهای متفقین به خاک ایران بود. در چنین روز در سال ۱۳۲۰ نیروهای انگلیس و شوروی از جنوب و شمال به خاک ایران حمله بردند و تبعات این حمله منجر به کناره گیری رضاخان از قدرت شد.

در حمله نیروهای متفقین ارتش ایران دوام نیاورد و خیلی زود شکست خورد. اما بیش از همه نیرو‌ها، این نیروی دریایی بود که در مقابل تجاوز دشمنان ایستادگی کرد. در این روز نیروی دریایی مقاومت قهرمانانه‌ای ازخود نشان داد که منجر به غرق شدن ناوهای ببر و پلنگ وتعدادی از ناوچه‌ها وشهادت دریابان غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی و ۶۰۰ نفر از افسران، درجه داران و ناویان گردید.

غلامعلی بایندر در مدرسه نظام مشیرالدوله، در دانشکده توپخانه پواتیه و فونتن بلو و دانشگاه جنگ پاریس و نیروی دریائی ایتالیا تحصیلات نظامی را به پایان رساند. وی در سال ۱۳۰۱ در جنگ با اسماعیل آقا سیمیتقو مشارکت نمود و به خاطر رشادت و فداکاری در نبرد شکریازی، نشان ذوالفقار را که عالیترین نشان نظامی ایران بود، دریافت کرد.

بایندر از سال ۱۳۱۰ فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی ایران شد و در حقیقت نیروی دریایی جدیدایران را بنیان‌گذاری کرد. او پیش از اینکه برای خاک ایران کشته شود، تلاش‌های بسیاری در زمینه احقاق حقوق مربوط به ایران در جنوب کشور انجام داد که از آن جمله تألیف آثار بسیار در زمینه خلیج فارس است.

به دنبال شکست مذاکرات ایران و انگلیس درباره بازپس‌گیری جزایر سه‌گانه ایران، مقامات دولتی و نظامی ایران در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ میلادی از جزایر تنب دیدار کردند. دراین بازدید‌ها دریادار بایندر که آن زمان فرماندهِ وقت نیروی دریایی ارتش ایران بود، پس از گفت‌وگو با ساکنان جزیره به مقامات نظامی بریتانیا اظهار داشت که جزیره‌های تنب و ابوموسی، بخشی از سرزمین ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *