سازمان ملل هر دو طرف جنگ سوریه را به کشتار غیرنظامیان متهم کرد

سازمان ملل هر دو طرف جنگ داخلی سوریه را به کشتار غیرنظامیان متهم کرده است.

روز چهارشنبه، ٢٠ شهریور (١١ سپتامبر) کمیسیون تحقیق کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گزارش خود پیرامون نقض حقوق بشر در جریان جنگ داخلی سوریه را منتشر کرد که در آن آمده است هم نیروهای دولتی و هم مخالفان حکومت این کشور در کشتار غیرنظامیان دست داشته‌اند.

 

سوریه

 

براساس این گزارش، طی یک سال و نیم گذشته، نیروهای دولتی دست‌کم در هشت مورد و مخالفان مسلح حکومت، شامل اسلامگرایان تندرو، دست کم در یک مورد به قتل دستجمعی غیرنظامیان مبادرت کرده‌اند.

در مورد نحوه کشتار غیرنظامیان، این هیات تحقیق از اقدامات مختلف مانند اعدام خودسرانه غیرنظامیان و بمباران هوایی عمدی تاسیسات غیرنظامی به خصوص بیمارستان‌ها نام برده است.

هیات تحقیق افزوده است که با شدت گرفتن عملیات نیروهای دولتی به منظور بازپس گرفتن مناطق تحت اشغال مخالفان و حضور اسلامگرایان خارجی در جنگ، خطر کشتار غیرنظامیان افزایش یافته است.

این هیات تاکید کرده است که مواردی که شناسایی شده مشخصا مصداق تخطی از قوانین بین‌المللی ناظر بر عملیات نظامی بوده و در نتیجه، جنایت جنگی محسوب می‌شود و مرتکبان این اقدامات قابل پیگرد در محاکم بین‌المللی هستند.

گزارش این هیات موارد کشتار غیرنظامیان را تا اواسط ماه ژوئیه سال جاری پوشش می‌دهد و در نتیجه، شامل ماجرای کاربرد اسلحه شیمیایی و کشتار چند صد نفر در روز ٢١ اوت سال جاری نمی‌شود.

هیات تحقیق سازمان ملل از سوریه به عنوان یک میدان جنگ نام برده که نیروهای درگیر در آن بدون هیچ مانعی، مرتکب کشتار وسیع غیرنظامیان می‌شوند. در این گزارش آمده است که مرتکبین کشتارهایی که از آوریل سال ٢٠١٢ تا نیمه ژوئیه سال جاری به وقوع پیوسته شناسایی شده‌اند.

این گزارش توسط چهار کارشناس تعیین شده از سوی سازمان ملل تدوین شده که گفته‌اند در حال حاضر مشغول تحقیق و گردآوری شواهد پیرامون ٩ مورد کشتار دیگر هستند که از ماه مارس سال جاری در سوریه به وقوع پیوسته است.

به گفته آنان، وقوع این کشتارها تایید شده است اما هنوز اطلاعات لازم برای شناسایی مرتکبین آنها به دست نیامده است. در چند مورد دیگر، احتمال کشتار غیرنظامیان وجود داشته اما شواهد کافی در دست نیست که نشان دهد که آیا غیرنظامیان هدف حمله عمدی قرار گرفته‌ بودند یا اینکه قربانیی جنبی عملیات نظامی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که گاه بمباران و گلوله باران سنگین مناطق شهری باعث شده تقریبا تمامی ساکنان یک شهر، محل سکونت خود را ترک کنند و به خیل بیجاشدگان بپیوندند در حالیکه به نظر نمی‌رسد که مرتکبین کشتار غیرنظامیان حتی با احتمال تنبیه انضباطی مواجه بوده یا از آن هراس داشته‌اند.

همچنین، در طول بحران داخلی سوریه تعداد نامعلومی مرد، زن و کودک ناپدید و گاه در بازداشتگاه‌ها کشته شده‌اند و بازماندگان آنان در معرض خشونت جسمی و روانی قرار گرفته‌اند.

گزارش هیات تحقیق سازمان ملل شامل فهرستی محرمانه از اسامی متهمان به کشتار جمعی غیرنظامیان در سوریه است. این فهرست در اختیار ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته اما محتوای آن در حال حاضر افشا نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *